عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

تاریخ ۷ پادشاه سعودی و انتقال قدرت بین آنها+عکس

تاریخ ۷ پادشاه سعودی و انتقال قدرت بین آنها+عکس

خبرگزاری فارس: تاریخ ۷ پادشاه سعودی و انتقال قدرت بین آنها+عکس

تاکنون ۷ پادشاه سعودی بر عربستان حکومت کرده‌اند که اولین آنها «عبدالعزیز آل‌سعود» و جدیدترین آنها که روز جمعه ۳ بهمن‌ به این سمت منصوب شد، «سلمان بن عبدالعزیز» است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، از زمان تاسیس پادشاهی عربستان سعودی، قدرت در این کشور میان 7 پادشاه خاندان سعودی دست به دست شده است.

اولین پادشاه از این 7 پادشاه که 21 سال بر کشور عربستان حکومت کرد، «عبد العزیز آل سعود»، بینانگذار سلطنت سعودی و پدر پادشاهان کنونی این کشور است.

 

پس از مرگ وی پسرانش به ترتیب قدرت را در عربستان بدست گرفتند تا به امروز که شاهد به قدرت رسیدن «سلمان بن عبد العزیز»، به عنوان جانشین برادر متوفی‌اش «عبد الله بن عبدالعزیز» هستیم.

آنچه در ادامه می‌آید، نگاهی گذرا به دوره حکومت هریک از این پادشاهان است:

 

1- عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود

در سال 1876 میلادی بدنیا آمد و در سال 1953 در سن 77 سالگی از دنیا رفت. او اولین پادشاه سعودی به شمار می‌آید که مدت 21 سال و از سال 1932 تا 1953 بر عربستان حکومت کرد. عبدالعزیز شاهزاده «سعود بن عبدالعزیز آل سعود» رابه عنوان ولی عهد خود منصوب کرده بود.

عبد العزیز 36 فرزند پسر داشت که مقرر کرد، قدرت میان آنها از پسر بزرگ‌تر به کوچک‌تر منتقل شود.

 

 

2- سعود بن عبدالعزیز آل سعود:

سعود بن عبدالعزیز آل سعود، در سال 1902 میلادی به دنیا آمد و در سال 1969 در سن 67 سالگی از دنیا رفت. وی دومین پادشاه سعودی از خاندان آل سعود بشمار می‌آید که 11 سال،‌ از سال 1953 تا 1964 بر عربستان حکومت کرد و در این سال از حکومت برکنار شد.

ولی عهد وی شاهزاده «فیصل بن عبدالعزیز آل سعود» بود.

 

3- فیصل بن عبدالعزیز آل سعود:

فیصل بن عبدالعزیز آل سعود در سال 1906 میلادی بدنیا آمد و در سال 1975 در سن 69 سالگی ترور شد. سومین پادشاه سعودی از سال 1964 قدرت را در این کشور در دست گرفت و 11 سال بر عربستان حکومت کرد.

ولی عهد وی شاهزاده «خالد بن عبدالعزیز آل سعود» بود.

 

4- خالد بن عبدالعزیز آل سعود:

خالد بن عبدالعزیز آل سعود در سال 1913 بدنیا آمد و در سال 1982 در سن 69 سالگی از دنیا رفت. وی چهارمین پادشاه خاندان سعودی شمرده می‌شد که 7 سال، از سال 1975 تا 1982 بر عربستان حکومت کرد.

ولی عهد وی شاهزاد «فهد بن عبدالعزیز آل سعود» بود

 

5- فهد بن عبدالعزیز آل سعود:

فهد بن عبدالعزیز آل سعود در سال 1923 بدنیا آمد و در سال 2005 میلادی در سن 82 سالگی از دنیا رفت. وی پنجمین پادشاه سعودی تلقی می‌شود که 23 سال، یعنی از سال 1982 تا 2005 بر عربستان سعودی حکومت کرد و ولی عهد وی شاهزاده عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود بود.

 

 

6- عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود:

عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در سال 1924 به دنیا آمد و در سال 2015 میلادی در سن 91 سالگی از دنیا رفت. وی ششمین پادشاه سعودی شمرده می‌شود و مدت 10 سال از 2005 تا 2015 بر عربستان حکومت کرد.

ولی‌عهد او به ترتیب سلطان، نایف و سلمان بن عبدالعزیز بودند که دو ولی‌عهد نخست‌، در زمان حیات او از دنیا رفتند.


شاهزاده سلطان عبد العزیز


شاهزاده نایف بن عبد العزیز

 

ولی‌عهد وی نخست، شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز بود که در سال 2005 میلادی به این سمت منصوب شد، اما در سال 2011 از دنیا رفت تا شاهزاده نایف بن عبدالعزیز آل سعود جانشین وی شود، اما او نیز به فاصله 8 ماه و در سال 2012 به برادرش ملحق شد و از دنیا رفت تا شاهزاده «سلمان بن عبد العزیز» به این سمت منصوب شود.

 

 

7- سلمان بن عبدالعزیز آل سعود:

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در سال 1935 به دنیا آمد و با مرگ ششمین پادشاه سعودی وی به عنوان هفتمین آنها قدرت را در عربستان در دست گرفت.

سلمان بن عبدالعزیز، شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز آل سعود» را به عنوان ولی عهد خود منصوب کرده است. وی متولد سال 1945 است و کوچک‌ترین فرزند ملک عبدالعزیز شمرده می‌شود.

شاهزاده مقرن در سال 2014 از سوی ملک عبد الله به عنوان جانشین ولی عهد انتخاب شد، تا هم اکنون منصب ولی عهدی را تصدی کند.

شاهزاده «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» متولد سال 1959 میلادی از سوی سلمان بن عبد العزیز به عنوان جانشین ولی عهد و وزیر کشور انتخاب شد و اولین نفر از نسل دوم نوادگان عبدالعزیز سعودی بشمار می‌آید که به ولی عهدی انتخاب می‌شود.

انتهای پیام/ص

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد