حجاریان: والله زندان برای من زندان نبود
عضو مستعفی حزب مشارکت گفت: والله برای من زندان، زندان نبود، بلکه زندان برای من نقاهتگاه بود و دوستان سپاه برای من در زندان بسیار زحمت کشیدند.
به گزارش فارس، بخش دوم میزگرد آسیبشناسی نظری حوادث پس از انتخابات امشب با حضور سعید حجاریان، سعید شریعتی و محمد عطریانفر از شبکه اول سیما پخش شد.
در بخشی از این میزگرد، عطریانفر که متنی از دست نوشتههای حجاریان در اختیار داشت به درخواست حجاریان و به دلیل مشکل تکلم وی، به تشریح نظرات حجاریان پرداخت و با اشاره به لزوم توجه به مقوله وحدت در جامعه خصوصا بر سر منافع ملی از جمله یکپارچگی سرزمین حفظ حاکمیت، رفاه مردم و دفاع از جان آنها، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید در این مورد وحدت دچار چند دستگی شود و اینها مسائل نیست که بر سر آن اختلاف نظر داشت.
عطریانفر به نقل از حجاریان خاطرنشان کرد: اگر این احزاب پایبند به این مولفه ها باشند و خود را مستلزم به آن بداند در سطوح دیگر مانند تصمیم گیری قوانین و مسئولین اجرایی میتواند اختلاف سلیقه داشت که این اختلاف حتی میتواند یک رحمت باشد ولی در منافع ملی به هیچ وجه حق اختلاف نظر و چند دستگی نداریم.
در بخش دیگری از این میزگرد، عطریانفر که متن دست نوشته حجاریان درباره علوم انسانی را قرائت میکرد، اظهار داشت: برخی جزوات بیسروته که اساتید در قالب ترجمههای مختلف ارائه میکنند باید از حوزه تدریس خارج شود و اساتید مبرز و کلاسهایی که متون از آنها حلاجی میشود، با تلاش خود اساتید اصلاح شود.
وی به نقل از حجاریان افزود: این کار نباید با بخشنامه و از طریق حکم آمرانه انجام شود، چون بحث تولید علم یک خصلت انباشتی دارد و باید به پشتوانه آن توجه کرد که ذخیره علم گذشتگان است و ما به دوش پیشینیان خود و دانشمندان گذشته استوار هستیم.
عطریانفر در ادامه قرائت متن سعید حجاریان با بیان اینکه با در پیش گرفتن این روش میتوانیم آفاق جدیدی را پیش روی خود ببینیم، ادامه داد: سوال اساسی این است که برای تولید علم باید به غرب نگاه کنیم و یا اینکه خودمان از صفر شروع کنیم که در پاسخ باید گفت هر دوی اینها غلط است، چرا که اگر از صفر شروع کنیم به جایی نمیرسیم و اینکه بخواهیم از غرب الگوبرداری کنیم نیز غلط است.
عطریانفر به نقل از حجاریان تنها راه درست را ادامه مسیر گذشتگان دانست و خاطرنشان کرد: باید با دیدگاه نقادانه و البته ابزارهایی که خودمان ساختهایم در این مسیر گام برداریم که این ابزار به تعریف سرشت انسانی بازمیگردد.
وی با بیان اینکه نمیخواهم بگویم که ما از علوم انسانی غرب مستقل هستیم، افزود: با نگاههای زیرکانه میتوان به نقد همین علوم پرداخت، به نحوی که برای ما کارآمد شود، بخصوص آثار اندیشمندان کشورهای جهان سوم و یا کشورهای در حال توسعه در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
عطریانفر که متن نوشته شده حجاریان را قرائت میکرد با اشاره به اینکه در حوزه مدیریتهای کلان باید به سایر علوم نیز احاطه داشت، خاطرنشان کرد: در مدیریتهای کلانتر نمیتوان تکشاخهای پیش رفت بلکه باید به مجموعهای از علوم احاطه داشته باشیم، اما به این معنی نیست که همه افراد باید بحرالعلوم باشند.
بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از این میزگرد حجاریان علیرغم مشکل تکلم خود با تأکید بر اینکه ابتدا باید به شما بگویم که والله برای من زندان، زندان نبود، تصریح کرد: زندان برای من نقاهتگاه بود چرا که جای من با دوستان فرق داشت.
حجاریان با اشاره به اینکه به خاطر وضعیتم لازم بود که آب درمانی کنم، تصریح کرد: به این جهت دوستان سپاه زحمت کشیده و ما را برای آبدرمانی به جایی مفرحتر از محیط زندان بردند و الان نیز یک روز در میان به آنجا میروم.
وی با بیان اینکه دارو و درمان در اختیارم قرار میگیرد و پزشک نیز مستمراً به من سر میزند، خاطرنشان ساخت: الحمدلله در این مدت وضعیتم خوب بود و دچار بیماری نشدم.
این عضو مستعفی جبهه مشارکت افزود: من پیش از این برای خود در بیرون از زندان پرستار داشتم و دوستان سپاه نیز در این مدت واقعا از من پرستاری کردند و تغذیه و خورد و خوراک به من میدادند والا محیط زندان برای من خیلی مشکل میشد که به همین دلیل از دوستان تشکر میکنم.
حجاریان در ادامه با بیان اینکه نکتهای که برای خود من بسیار مشکل بود، این بود که فوران تنفر را بعد از انتخابات شاهد بودم، افزود:البته من را کمی زودتر گرفتند چون فکر میکردند من خیلی مهم هستم، اما انتخابات، انتخابات است و همیشه همینگونه بوده است اما این فوران تنفری که شاهد بودیم در مارکسیسم مبتذل و یا نوعی آنارشیسم ریشه دارد و این حرف ها متعلق به کشور ما نیست.
وی افزود: من با مشاهده این اتفاقات به یاد حوادث سال 54 و تسویه خونین سازمان و آن قساوتهای عجیبی که سازمان علیه مجید شریف واقفی انجام داد، افتادم. آن فوران نفرت نزد مردم ایران قساوت بسیار عجیبی بود و این کارها نه در سابقه تاریخی کشور ما وجود دارد و نه لایه تمدنی اسلام آن را نشان داده و نه در لایه تمدنی قبل از اسلام ایران شاهد آن هستیم.
این عضو مستعفی جبهه مشارکت ادامه داد: وقتی من این حوادث را دیدم، گفتم که اینها متعلق به اندیشه ما نیست پس به این فکر کردم که ریشه اش چیست؟ و به دنبال این بود که به اینجا رسیدم. بنابراین برای من این یک تلنگر بسیار مهم بود و تغییر و تحول از اینجا برای من شروع شد.
حجاریان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا تحت فشار به این نتایج رسیدهاید؟ اظهار داشت: نه فشاری نبود. چه فشاری؟
وی در پایان گفت: مگر غربیها دست از سر ما بردارند تا نظراتمان عوض شود.
در پایان این میزگرد، شریعتی در خصوص نظر حجاریان در پاسخ به این سؤال که برخی مطرح میکنند بعد از آزادی نظریات شما تغییر خواهد کرد اظهار داشت: براساس متنی که در دادگاه از جانب آقای حجاریان خواندم ایشان از فجایع پس از انتخابات و آسیبهایی که در آن روزها به جان، مال و معیشت مردم وارد شد بسیار متأثر هستند و با اشاره به همین موارد اعلام کردهاند که اگر وقایع بعد از 22 خرداد قابل فراموشی است ممکن است نظرات ما نیز تغییر کند.
وی افزود: آقای حجاریان اعلام کردهاند که هرگاه مسئله براندازی علیه جمهوری اسلامی از جانب بیگانگان تغییر کرد نظرات من نیز عوض خواهد شد.