
چند صد کیلو فولاد، کمی آلمینیوم، مقداری مس و چند کیلو مواد پلیمری، مواد اولیه و اصلی تولید خودرو به شمار می آید. در سال های گذشته، افزایش ناگهانی بهای ارز و همچنین تحریمها، باعث شد تا قیمت این مواد همچون سایر اقلام افزایش یابد و بهانه ای شود که این افزایشها، قیمت خودرو را تا سه برابر افزایش دهد.
به گزارش «تابناک»، در آن زمان، مدیران خودروسازیها با دستمایه قرار دادن بهای مواد اولیه، بهای خودروهای تولید داخل را به صورت چشمگیری افزایش دادند و تا به امروز نیز بر این سیاست پافشاری کردهاند. این چند صد کیلو آهن چند سال پیش آنقدرها هم گران نبود، ولی نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازیها با علم کردن قیمت نفت، فولاد و مس، خودرو را در مدار تغییر قیمت قرار داد و هرگز هم کوتاه نیامد.
اما امسال و به ویژه از آغاز سال ۹۴، نفت، ارز، فولاد و هر آنچه در آشپزخانه خودروها برای تولید خودرو یافت میشد، ارزان شد.
به گفته بهرامی، عضو انجمن تولیدکنندههای فولاد در کشور، هم اکنون بهای خودرو روز به روز در حال ارزانتر شدن است. در آن زمان، بهای فولاد حدود ۵۰۰ دلار بود، ولی اکنون از نصف این میزان هم کمتر فروخته میشود.
پیام کهتری، کارشناس حوزه نفت نیز نظر مشابهی در خصوص مواد پلیمری دارد. به گفته وی، این مواد از ۴۰ تا ۵۰ درصد افت قیمت داشتهاند. قیمت مس و آلومینیوم و سایر مواد نیز به همین شکل کاهش پیدا کرده است.
به گفته دبیر انجمن خودروسازیها، مواد اولیه تعیین کننده ۸۰ درصد قیمت خودروست که قیمت اصلی ترین این مواد اکنون کمتر از نصف قیمت چند سال پیش است. از سوی دیگر، موانع دیگری مانند بهای ارز و یورو ـ که اصلی ترین ارز مورد استفاده در خودروسازی است ـ نیز از اسفند ۹۲ تا ۹۳ بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
با این حساب، همه موانع خودروسازیها با کارهایی که در دو سال گذشته انجام گرفته، رفع شده و علاوه بر این، پنجرههای جدیدی در تولیدات جدید و صادرات برای خودرو سازان کشور باز شده است و دیگر بهانهای برای بالا ماندن قیمت خودرو نیست.
اما نکته جالب اینکه انجمن خودروسازیهای کشور در حال تدارک فضای مناسب برای افزایش قیمت خودروست، این تقاضا برای افزایش قیمت خودرو و کاهش موارد اولیه از دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک علت بیشتر نمیتواند داشته باشد و آن اینکه تولیدات خودرو داخلی در بازار یکه تازی میکنند و بیرقیب ماندهاند.
بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص میگوید: بازار خودرو بازار یک طرفهای است که هیچ رقیبی ندارد. متأسفانه خودروهای ما نه قیمت مناسبی دارند و نه کیفیت خوبی. مگر یک تن خودرو چقدر میتواند قیمت داشته باشد که این همه قیمت روی آن گذشتهاند.
نعمتی با بیان اینکه حمایت از تولید ملی خوب است اما باید شرایطی ایجاد شود که مردم از آن راضی شوند، گفت: خودروسازان ما تحت حمایتهای بیچون و چرای دولت قرار گرفتهاند. خودروساز به دلیل بیکیفیت بودن محصولات نمیتواند خودرو خود را بفروشد، دولت وام برای آن جور کرده و مستقیم دست در جیب مردم میکنند.
وی گفت: حمایت از تولید کننده هم حد و مرزی دارد. نمیشود دست در جیب مردم کرد، قیمت واقعی خودرو حداقل باید ۲۵ درصد ارزانتر از این میزان باشد؛ مثلا قیمت پرایدی که امروز در بازار عرضه میشود، حداکثر باید به ۱۵ میلیون تومان برسد.
با این حال، خودروسازیها بیتوجه به این موضوع و با تکیه بر امدادهای دولتی نه تنها به فکر کاهش قیمتها نیستند، بلکه در کوک کردن ساز خود برای نواختن آهنگ افزایش قیمتها نیز هستند.