پایگاه خبری حامیان ولایت/اقتصادی:

تک نرخی شدن بنزین با قیمت 1000 تومان با فرض مصرف قریب به 40 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای 700 تومانی توسط خودروهای شخصی می‌تواند لااقل ۳تا ۴ هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت از محل فروش بنزین تک ‌نرخی کمک کند.

پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها،طبق قانون بایستی قیمت حامل های انرژی ظرف مدت چند سال به قیمت فوب خلیج فارس برسد.تا قبل از آن دولت می بایست فرآورده های نفتی را به صورت سهمیه بندی در اختیار خودروهای عمومی و شخصی ساخت داخل قرار می داد. برای اولین بار در تاریخ 8 ساله آغاز سهمیه‌بندی بنزین از خرداد 86 به این سو، سهمیه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در ابتدای خرداد ماه بدون اعلام قبلی و بدون هیچ توضیحی به کارت‌های سوخت واریز نشد.

این خبری بود که روز جمعه اول خرداد ماه که طبق سنوات گذشته مردم منتظر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای 700 تومانی خود بودند،از خروجی خبرگذاری ها به نقل از شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام گردید.طبق اعلام شرکت پخش فرآورده های نفتی شب جمعه تنها سهمیه خودروهای عمومی واریز شد و به تدریج و در روزهای آینده سهمیه بنزین خودروهای شخصی نیز واریز می‌شود.

این در حالی است که افزایش ۵ درصدی قیمت حاملهای انرژی سال گذشته با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۴ رقم خورد. البته ظاهرا در جلسه اخیر هیات دولت افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی برای سال جاری به تصویب رسید اما هنوز ابلاغ نشده است.

به طور طبیعی اولین گمانه ‌زنی مربوط به بنزین تک نرخی است. در طول ماه‌های گذشته مسئولان دولتی بارها و بارها از فشار پرداخت یارانه نقدی به دستگاه های دولتی سخن گفته‌ اند و هر یک عددی را درباره کسری پرداخت یارانه‌ها در دولت اعلام کرده‌اند. محمدرضا نوبخت به تازگی از ایجاد سازوکار جدید پرداخت یارانه نقدی خبر داده بود و بیژن زنگنه وزیر نفت هم در اولین نشست خبری خود گفته بود زیر فشار پرداخت یارانه نقدی له شدیم.

تک نرخی شدن بنزین با قیمت 1000 تومان با فرض مصرف قریب به 40 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای 700 تومانی توسط خودروهای شخصی می‌تواند لااقل ۳تا ۴ هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت از محل فروش بنزین تک ‌نرخی کمک کند و عملا منابعی بسیار بیشتر از کسری بودجه یارانه‌ها نصیب دولت کند.البته دولت قصد دارد برای جبران کسری خود دست به چنین اقداماتی زند که مشخص نیست که چه بار روانی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

خبرها حاکی از این است که روز شنبه نشست ویژه تعیین تکلیف قیمت و سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها با حضور نمایندگان ستاد سوخت، وزارت نفت، شرکت ملی پالایش وزارت وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی امروز آغاز به کار کرد.گفتنی است در این جلسه به بررسی وضعیت بنزین نیمه یارانه ای خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها رسیدگی خواهد شد و بایستی منتظر خروجی این جلسه و آینده بنزین 700 تومانی باشیم که آیا تک نرخی خواهد شد و یا این که مشکل فنی باعث عدم واریز سهمیه وسائل نقلیه شده است.