عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

درخواست صالحی روی آنتن زنده تلویزیون برای جلوگیری از انتشار سند محرمانه توافق مونیز

اما انتشار برخی محورهای سند چهارم در رسانه‌های آمریکایی به این معنی است که آقای صالحی و سایر دولت‌مردان باید قید هر آن‌چه که را به آن علاقه‌مند هستند را بزنند! چون که پیشتر در نگاهی متخیلانه آژانس و 5+1 را محرم‌تر از نمایندگان مجلس و مسئولان جمهوری اسلامی تلقی کرده و فکری به حال وضعیت فعلی نکرده‌اند.

 

گروه بین‌الملل-رجانیوز: مخفی‌کاری از جمله اصلی‌ترین مبانی سیاست خارجی دولت یازدهم است که ابتدائاً با بازی تفسیرهای متفاوت از مذاکرات آغاز شد و پس از توافق هسته‌ای نیز ادامه پیدا کرد، اما ظاهرا دعوای داخلی در امریکا سبب شده تا پرده از این راز فرو افتد.

 

به گزارش رجانیوز در حالی که برخی اخبار در ایام بررسی برجام حکایت از وجود سند چهارم توافق بین صالحی و مونیز درباره برنامه بلند مدت هسته ای ایران  داشت، اخبار این روزهای محافل داخلی امریکا نیز این ادعا را تایید کرده است، این در حالی است که وجود چنین سند محرمانه ای بین ایران و امریکا در زمان بررسی برجام در کمیسیون تخصصی مجلس برای اولین بار مطرح و انتشار آن از سوی نمایندگان مطالبه شد.

 

هر چند دولت مردان ابتدائاً این مسئله را تکذیب می‌کردند اما افزایش فشار افکار عمومی و رسانه‌ها در نهایت آن‌ها را وادار به پاسخ‌گویی کرد. به همین جهت علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در کمیسیون ویژه برجام به شرح این سند پرداخت و گفت:

 

« ما گفتیم نمی خواهیم دنیا همه برنامه ما متوجه بشود و دلیلی نداره خود به خود اطلاعات ارائه بدهیم . (تاکید کردیم) ما از سال 10 به بعد را نمی خواهیم بیاوریم در این برجام ، این جزییات کار خودمان است، ما جزییات را می آوریم می نویسیم می دهیم به آژانس چون که ما بالاخره باید برنامه های خود را به آژانس اعلام بکنیم ... ما نمی خواهیم جزییان برنامه ده ساله خود را به سمع عالم و آدم و ... برسانیم هیچ کشوری هم این کار را نمیکند ، میده به آژانس ... ما بعداز ده سال را یک برنامه داریم، دادیم به آژانس ، بخشی از آن در برجام آمده است.

 

ما بعد از 10 سال شروع می کنیم به ساخت سالن B (در نطنز). ما اگر ای ار 8 هم می داشتیم نمی توانستیم در اوایل سال 10 استفاده کنیم ما در اواخر سال 10 شروع می کنیم به ساخت سالن B و ... اصرار داشتن بیارن در برجام ، ما گقتیم این کار رو نمی کنیم ، دلیلی نداره جزییات برنامه هسته ای کشورمان ولو اینکه مهم هم نباشه اعلام کنم گفتیم ما برنامه مون رو میدهیم به آژانس آن هم در چارچوب پروتکل الحاقی که برای 10 تا 15 ساله را دربرمیگره ، بر اساس اون برنامه ما تا سال دهم 5060 سانتریفیوژ در اختیاز داریم که میشه 5 هزار سو بعد از سال 10 سوی ما با یک شیبی می رود بالا .

 

این (جزییات) هم دیگه نمیخوام اینجا اعلام کنم چون که من اگه بخوام اینجا اعلام بکنم یعنی در صدا وسیما اعلام کردم و این نقض حرفی است که به آنها گفتم . اون سند رو اگه خواستید به صورت محرمانه به شما بدهیم .... »

 

 

اما خوش‌خیالی دولت مردان زیاد به طول نیانجامید و طی روزهای گذشته خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با انتشار متنی به بررسی برنامه بلند مدت غنی سازی" تفاهم شده با 1+5 پرداخت که مطابق آن در فاصله سال های یازدهم تا سیزدهم برجام، ماشین های فعلی ایران با نسل های بالاتر جایگزین می شود بی آنکه ظرفیت غنی سازی افزایش پیدا کند.

 

یعنی آن‌چه که علی اکبر صالحی و دولت مردان خواهان محرمانه باقی ماندن آن بودند نه تنها محرمانه باقی نماند بلکه در اختیار رسانه‌های آمریکایی نیز قرار گرفته است! حتی به گفته مقامات آمریکایی در اختیار اعضای کنگره آمریکا نیز قرار گرفته است!

 

این در حالی است که این سند محرمانه و دوجانبه که حتی کشورهای 1+5 هم در جریان آن نبودهاند، مبنای نقشه راه همکاری ایران و آژانس قرار گرفته و این روزها بخشهایی از آن در رسانههای امریکایی از جمله آسوشیتدپرس منتشر شده است تا مایه نگرانی علی اکبر صالحی را فراهم کند.

 

بعد از انتشار این مطالب بود که علی اکبر صالحی در گفت‌و‌گو خبر ساعت 14 صدا و سیما از طرف مقابل خواهش کرد تا این اسناد را منتشر نکند. وی در این باره گفت: برنامه 15 ساله سیر تحول صنعت هسته‌ای کشورمان را  تدوین کردیم و به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشورمان رساندیم و آن را در چارچوب پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردیم و از آن‌ها خواستیم با توجه به این برنامه صنعت هسته‌ای ما در یک افق بلند مدت است تقاضا داریم که این برنامه محرمانه باقی بماند. البته توافقی داشتیم با 5+1 که این برنامه را با مشارکت آن‌ها هم قرار بدیم و قرار نیست که این برنامه منتشر بشود. حالا اگر آن‌ها می‌خواهند این کار را انجام بدهند ما به هر حال مشکلی نداریم ولی علی‌القاعده ما علاقه‌مند به این‌که برنامه بلند مدت ما این‌طور بخواهد در معرض عموم قرار بگیرد موافق نیستیم.

 

 

اما نکته قابل تامل و توجه آنجا بود که آنچه در رسانههای امریکایی مطالبی منتشر شد که تایید میکرد سند چهارم، چیزی فراتر از سند ایران و آژانس بوده و سندی است که محرمانه میان صالحی و مونیز برای آینده برنامه هستهای ایران بسته شده است.

 

کرسیتین ساینس مانیتور درباره این سند و تفاوت آن با سند راهبردی ده ساله ایران وآژانس نوشته است:  جزئیات این توافق درباره این که چه زمانی شروط این توافقنامه منقضی می شود مبهم است و از ده تا پانزده سال متغیر است.

 

این در حالی است که ارنست مونیز هم وجود سند را نفی نکرده بلکه تلاش کرده تا بگوید این سند هم آنچه را که امریکا میخواسته محقق کرده است. او در این باره به آسوشیتدپرس گفت: این سند که به دست این خبرگزاری رسیده است با ادعای دوازده ماه زمان برای فرار هسته ای هیچ تضادی ندارد زیرا «ما به روشنی گفتیم که در مدت ده سال بر روی حداقل زمان برای فرار هسته ای یک ساله متمرکز هستیم.

 

 

اما انتشار برخی محورهای سند چهارم در رسانه‌های آمریکایی به این معنی است که آقای صالحی و سایر دولت‌مردان باید قید هر آن‌چه که را به آن علاقه‌مند هستند را بزنند! چون که پیشتر در نگاهی متخیلانه آژانس و 5+1 را محرم‌تر از نمایندگان مجلس و مسئولان جمهوری اسلامی تلقی کرده و فکری به حال وضعیت فعلی نکرده‌اند.

 

حال باید دید رسانههای امریکایی سند محرمانه پنجم با موضوع اقتصادی که گفته میشود میان نهاوندیان و جک لو وزیر خزانه داری امریکا توافق شده است را هم منتشر خواهند کرد!؟