عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

چه کسی نخستین بار توانایی ملت ایران را در حد آفتابه پایین آورد؟

چه کسی نخستین بار توانایی ملت ایران را در حد آفتابه پایین آورد؟

رزم آرا، در توهین تاریخی خود گفته بود: "ملت ایران قادر به ساختن لولهنگ نیست و یک کارخانه سیمان را نمی‌تواند اداره کند"!
چه کسی نخستین بار توانایی ملت ایران را در حد آفتابه پایین آورد؟به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

حضرت آیت الله خامنه ای، در بخشی از سخنرانی نوروزی خود در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مشهد مقدس، به صحبتهای مقامات و مسئولان دوره طاغوت در کشورمان اشاره داشتند و فرمودند در آن زمان مسئول مملکت می گفت که ایرانی توانایی لولهنگ سازی ندارد!

ایشان تاکید کردند:

"در دوران پهلوی، یکی از ارکان دولت گفت که ایرانی باید برود لولهنگ بسازد! شماها نمیدانید لولهنگ چیست؛ لولهنگ آفتابه‌ی گِلی [است]، آن هم نه آفتابه‌ی از جنس فلز. آن قدیمِ قدیم معمول بود که از جنس گِل آفتابه درست میکردند. میگفت ایرانی لیاقتش همین است که برود لولهنگ بسازد؛ ایرانی را چه به اختراعات! آن روز این‌جوری میگفتند. یک نفر دیگر از برجستگان آن دوران میگفت که ایرانی اگر بخواهد پیش برود، بایستی از فرق سر تا پا بشود غربی و اروپایی؛ باید همه‌چیزِ خودش را شبیه آنها بکند، شاید بتواند جلو برود؛ یعنی به خودشان باور نداشتند."

رهبر معظم انقلاب همچنین در بیانات خود در دیدار بسیجیان که ۱۳۸۴/۹/۷ صورت گرفته بود نیز به کلمه لولهنگ اشاره کرده و فرموده بودند:

"همه‌ی ابزارهای فرهنگی و تبلیغی در طول صد سال یا بیشتر به‌کار گرفته شد، تا این ملت را به خودشان بدبین کنند - یکی از شخصیت‌های سرشناس معروف می‌گفت: ایرانی، یک لولهنگ نمی‌تواند بسازد! - لولهنگ یعنی آفتابه گِلی؛ آن زمانها از گل، آفتابه درست می‌کردند. این‌جور این ملت را تحقیر می‌کردنداین ملت حالا در زمینه‌های زیستی، در زمینه‌ی فعالیت‌های گوناگون علمی، تحقیقی کارهایی می‌کند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار می‌دهد؛ این، شوخی نیست. این مسأله به ملت ما، به شما جوان‌ها، در هرجا که هستید و در هر قسمتی که کار می‌کنید، هشدار می‌دهد که قدر خودتان را بدانید، حرکت کنید، ناامید نشوید؛ شماها می‌توانید. شما آن نسلی هستید که اگر خوب عمل کردید، آینده‌ی این کشور را - صد سال، دویست سال یا بیشتر - تضمین خواهید کرد."

اما این واژه اساسا به چه معنی است؟

در لغت نامه دهخدا، این کلمه به آفتابه گلی معنی شده است.

اشاره رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به این کلمه در حالی است که توهین به توانمندی ملت ایران و دستاوردهایش به سالها پیش بر می گردد.

رزم آرا نخست وزیر وقت بعد از آنکه لایحه معروف گس-گلشاییان برای تضمین منافع نفتی انگلیس در مجلس ایران رد شد، در توهین تاریخی خود گفته بود: "ملت ایران قادر به ساختن لولهنگ نیست و یک کارخانه سیمان را نمی‌تواند اداره کند"!

اظهارات رزم‌آرا نخست وزیر دولت شاهنشاهی ایران شاید یکی از بزرگترین نشانه‌های تحقیر لیاقت و جایگاه ملت ایران باشد که حتی نمایندگان جبهه ملی را آنقدر کلافه کرد که در صحن علنی مجلس به رزم‌آرا بی‌سابقه‌ترین انتقادات را کردند و دست آخر خون نخست‌وزیری که ملت ایران را «بی‌لیاقت» خواند با گلوله‌هایی که از لوله سلاح فدائیان اسلام بیرون آمد، قبل از پایان سال 1329 ریخته شد.

اما رزم‌آرا هیچگاه نقطه پایان کسانی که ملت ایران را لایق دست یافتن به تکنولوژی و پذیرفتن مسئولیت صنایع جدی نمی‌دانستند، نبود، بلکه در دوران فعلی در کمال تعجب کسانی در داخل بوده و هستند که تواناهایی فرزندان این آب و خاک را به راحتی زیر پا گذاشته و در حالی که ایران هم اکنون حرف اول را در بسیاری از صنایع می زند، نگاهی متفاوت به این توانمندی ها دارند.

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور با حضور در نشست تخصصی صنعت خودرو که 12 دی ماه 93 برگزار شد، گفت: بدون تعارف بگویم آیا در فناوری الکترونیک و یا برق و یا صنایع دیگر امکان رقابت را با محصولات کشورهای دیگر داریم؟

وی در ادامه خطاب به حاضران تاکید کرد: بگذارید با خود روراست باشیم ما به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد