عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

آستانه صبر ایران در مقابل بهانه‌تراشی غرب

آستانه صبر ایران در مقابل بهانه‌تراشی غرب برای ادامه مذاکرات سوخت 20 درصد

گروه سیاسی- با گذشت یک ماه از مذاکرات تیم ایرانی با نمایندگان کشورهای روسیه، امریکا و فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، شواهد موجود نشان می‌دهد طرف مقابل که خود را در هر صورت بازنده این ماجرا می‌داند، قصد دارد زیر میز بازی بزند و با بهانه‌تراشی ادامه مذاکرات را متوقف کند.

سیر این بهانه‌جویی‌ها از همان روز پایانی مذاکرات آغاز شد، به‌طوری که البرادعی از زمان 48 ساعته برای دریافت پاسخ تهران به پیش‌نویس توافقنامه وین سخن گفت. این اظهارات در حالی از سوی وی مطرح و توسط مقامات برخی دیگر از این کشورها نیز تکرار شد که آن‌ها مطمئن بودند در صورت به‌کارگیری این لحن، جمهوری اسلامی حتی در صورت به جمع‌بندی رسیدن در این زمان، از اعلام آن خودداری می‌کند.

با این حال، علی‌اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی در وین، 5 روز پس از مذاکرات وین که خود سرپرستی تیم مذاکره‌کننده را نیز برعهده داشت، در پیامی اعلام کرد که ایران دور اول مذاکرات را شفاف و سازنده ارزیابی می‌کند و حاضر است با درنظر گرفتن ملاحظات فنی و اقتصادی خود درباره تأمین سوخت رآکتور تهران به گفتگوها ادامه دهد.

اظهارات سلطانیه در کنار انتشار خبری به نقل از یک منبع آگاه مبنی بر اینکه پاسخ ایران هنوز ارسال نشده است، پروژه رسانه‌های غربی را که قصد داشتند برخلاف واقعیت القا کنند که جمهوری اسلامی به‌دنبال توقف مذاکرات است و حضور در مذاکرات و سپس خروج از آن را نیز به‌عنوان ترفندی برای حرکت به سمت غنی‌سازی 20 درصد و مشروعیت بخشیدن به آن انتخاب کرده است، بی‌اثر نمود.

ایران همچنین در پیام‌هایی به طرف مقابل آمادگی‌اش را برای ادامه مذاکرات و بیان ملاحظات خود اعلام و از کانال‌های موجود به طرف مقابل تفهیم کرد که خط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات تأمین سوخت این است که تا سوخت 20 درصد را تحویل نگیرد، سوخت با غنای پایین را تحویل نمی‌دهد.

اما این تصمیم که به‌دلیل سابقه بد طرف‌های مذاکره‌کننده (روسیه و فرانسه) در عمل به تعهدات هسته‌ای‌اشان در قبال ایران گرفته شده بود در کنار استقبال از ادامه مذاکرات، به مذاق طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران خوش نیامد و این بار کوشیدند جمهوری اسلامی را متهم به وقت‌کشی کنند.

همچنین در حالی که موضع شفاف ایران در این زمینه بیان شده و جمهوری اسلامی تأکید کرده است در صورت تمایل طرف مقابل حاضر به ادامه مذاکرات و بیان ملاحظات خود است، مقامات غربی به‌ویژه رئیس‌جمهور امریکا ادعای واهی اختلافات داخلی در ایران و در نتیجه ناتوانی ایران در به تصمیم رسیدن را مطرح کردند.

اما تلاش غرب برای پاسخ "آری" یا "نه" گرفتن در قبال پیش‌نویس توافقنامه پرابهام وین در حالی است که مقامات ایرانی خط قرمز خود را در مبادله پایاپای سوخت مشخص کرده و تأکید می‌کنند طرف مقابل در صورت تمایل به فروش سوخت، باید درباره جزئیات فنی و اقتصادی آن مانند میزان سوخت قابل مبادله و مراحل تحویل آن، گفت‌وگو کنند.

با این حال، به‌نظر می‌رسد در مقابل بهانه‌جویی و وقت‌کشی طرف مقابل، صبر ایران نیز در مرز آستانه قرار دارد و ممکن است در صورتی که غرب نتواند در این زمینه به جمع‌بندی برسد، ایران حرکت خود را برای تبدیل اورانیوم با غنای پایین به اورانیوم 20 درصد آغاز کند. به این منظور، دانشمندان ایرانی، آماده ایجاد چیدمان تبدیل اورانیوم با غنای موجود در نطنز به اورانیوم 20 درصد هستند.

نظرات کاربران: