عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

ایران می گفت تحریم ها باید شکسته شود ولی سه کشور اروپایی می گفتند مرحله به مرحله!/ پ

در آن برهه نیز ایران خواستار شکسته شدن تحریم ها بوده است اما طرف مقابل با بیان اینکه باید این کار مرحله به مرحله صورت بگیرد، تنها درصدد به درازا کشاندن مذاکرات و خرید زمان در برابر توقف فعالیت های هسته ای ایران بوده است چنانچه در نهایت اعلام شد ایران باید مشکلاتش را با آمریکا حل کند تا تحریم ها برداشته شود.

گروه تاریخ- رجانیوز: تاکنون کتاب ها و اسناد مختلفی درباره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است اما بدون تردید در میان همه آنها، کتاب خاطرات هسته ای حسن روحانی تحت عنوان «امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای» اهمیت ویژه ای دارد.

 

به گزارش رجانیوز، این کتاب اگرچه با هدف دفاع از عملکرد دو سال دیپلماسی دولت اصلاحات در پرونده هسته ای و مذاکرات با سه کشور اروپایی نوشته شده است اما به نظر می رسد زمانی که سال ۹۱ این کتاب منتشر شد، هیچ گاه نویسنده آن تصور نمی کرد یک سال بعد در قامت رییس جمهور کشور قرار گیرد و جالب تر اینکه همان مشی سالهای ۸۲ تا ۸۴ را در عرصه دیپلماتیک تکرار کند.

 

شاید اگر آقای روحانی در آن برهه می دانست که قرار است تاریخ باز هم تکرار شود، اقدام به انتشار این کتاب نمی کرد یا لااقل از انتشار بخش های قابل توجهی از این کتاب صرف نظر می کرد اما تقدیر روزگار بر این بود که یک سال بعد از انتشار کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، وی سکان مدیریت کشور را به دست گیرد و از قضای روزگار، همین کتاب تبدیل به یک منبع معتبر برای نقد عملکرد دولت یازدهم و تکرار اشتباهات گذشته شود.

 

 در همین راستا، جهت بازخوانی تاریخ و تبیین این موضوع که درمذاکرات ژنو و لوزان نیز بسیاری از اشتباهات مذاکرات سعدآباد، بروکسل و پاریس در حال تکرار و همان مسیر ناکام در عرصه دیپلماسی در انتظار مردم و دولت است، رجانیوز طی سلسله گزارش هایی به بازخوانی مهم ترین بخشهای این کتاب می پردازد.

 

همانطور که در  بخش اول از این سلسله مطالب به ماجرای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، در بخش دوم به سابقه تاریخی روحانی و ظریف در بی خبر گذاشتن مردم و رسانه ها از جزییات مذاکرات در سال ۸۳ ، در  بخش سوم  نیز به سابقه «خوش بینی» مفرط حسن روحانی به مذاکره با اروپا و آمریکا، در بخش چهارم  به ماجرای نقض خط قرمز نظام در مذاکرات بروکسل علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب، در  بخش پنجم  به  تعهدات نابرابر و مبهم اروپا به ایران در برابر تعهدات شفاف کشورمان به طرف مقابل، در بخش ششم به اظهارات مهم مرکل خطاب به روحانی درباره به رسمیت شناختن اسراییل توسط ایران و در بخش هفتم نیز به سابقه تاریخی اجازه بازدید دشمن از مراکز نظامی کشور در دوره اصلاحات پرداخته شد، در این گزارش به زیر بار نرفتن سه کشور اروپایی برای لغو تحریم های علیه ایران علیرغم اجرای تعهدات ایران در سالهای ۸۲ تا ۸۴ پرداخته می شود:

 

بر اساس کتاب خاطرات هسته ای آقای روحانی، پس از سه توافق سعدآباد، بروکسل و پاریس و انجام تعهدات ایران در تعطیلی و تعلیق بسیاری از تاسیسات هسته ای، سه کشور اروپایی تعهد میکنند که  درباره لغو برخی تحریم ها با ایران همکاری کنند اما این اتفاق هیچ گاه بوقوع نپیوست.

 

در این باره رییس جمهور در صفحه ۳۷۶ این کتاب با اشاره به بدعهدی و پیمان شکنی اروپایی ها می نویسد:

«در حوزه اقتصادی هم کار به این دلیل پیش نمی رفت که ما می گفتیم تحریم ها باید شکسته شود اما آنها می گفتند اینها مراحلی دارد و در کوتاه مدت نمی توان به نتیجه رسید. ما دیدیم که گویی می خواهند بحث را چند سال ادامه دهند. در ضمن اروپایی ها می گفتند بر فرض که این تحریم ها را برداریم، شما باید مشکلتان را با آمریکا نیز حل کنید. برای اینکه در شرایط تحریم آمریکا، شرکت های ما با شما کار نمی کنند. پیشنهادهای اقتصادی آنها هم در حد دادن وام و خرید گاز از ایران و یا ادامه مذاکرات در خصوص موافقتنامه تجارت و همکاری بود.»

 

توجه در این بخش از خاطرات آقای روحانی نشان می دهد بازی قدیمی لغو تحریم ها در برابر تعلیق تاسیسات ایران سابقه ای حداقل به قدمت یک دهه دارد و طی سالهای ۸۲ تا ۸۴ نیز که ایران به همه تعهدات خود پایبندی نشان داد در نهایت طرف مقابل با بهانه گیری های مختلف حاضر به لغو تحریم ها نشد.

 

جالب آنکه در آن برهه نیز ایران خواستار شکسته شدن تحریم ها بوده است اما طرف مقابل با بیان اینکه باید این کار مرحله به مرحله صورت بگیرد، تنها درصدد به درازا کشاندن مذاکرات و خرید زمان در برابر توقف فعالیت های هسته ای ایران بوده است چنانچه در نهایت اعلام شد ایران باید مشکلاتش را با آمریکا حل کند تا تحریم ها برداشته شود.

 

حالا با گذشت ۱۰ سال از آن برهه و در حالی که طی ۶۰۰ روز گذشته ظریف و کری ده ها دور مذاکره دوجانبه در نیویورک، ژنو، لوزان، وین و مسقط  برگزار کرده اند، باز هم خبری از لغو تحریم ها نیست و آمریکایی ها با نقض مکرر تعهدات خود به ایران، حاضر به لغو تحریم ها نیستند بلکه با هزاران شرط و اما و اگر، تنها سخن از تعلیق موقت برخی تحریم های غیر موثر می زنند. تحولات چند هفته آتی این موضوع را روشن تر خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد