عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

با منطق «برد - برد» ابتدا باید سند آبادان را به نام صدام می زدیم تا بخشی از خرمشهر آزاد شود!

بازخوانی تاریخ در ماجرای فتح خرمشهر نشان می دهد که این حماسه بزرگ هرگز بر مبنای استراتژی اشتباه «برد- برد» بنا نشده و دقیقا بر مبنای «برد- باخت» شکل گرفت.
گروه سیاسی- رجانیوز: رییس جمهور در همایشی که با موضوع «سوم خرداد و فتح خرمشهر» برگزار شد، اظهار کرد: «خرمشهر نماد اراده و مقاومت ملی است و ما باید بایستیم و خرمشهرهای جدید را آزاد کنیم. امروز سرزمین زیبای فعالیت اقتصادی شما با دنیا، توسط ۵+۱، شورای امنیت و ابرقدرتها اشغال شده است و ما با ابزار سیاسی و دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین اقتصاد خود را که به ناورا تصرف و اشغال شده، آزاد کنیم... همانگونه که سرداران نظامی خرمشهر را در خرداد ۶۱ آزاد کردند سرداران سیاسی ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد.»
 
به گزارش رجانیوز، آقای روحانی در حالی میان اشغال خرمشهر در سال ۶۱ و آزادسازی آن توسط سرداران نظامی با اشغال اقتصاد ایران توسط ۱+۵ و لزوم آزادسازی آن توسط سرداران دیپلماسی تشابه سازی کرد که پیش از این اعلام کرده بود منطق دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای بر مبنای «برد- برد» بنا شده است، اما بازخوانی تاریخ در ماجرای فتح خرمشهر نشان می دهد که این حماسه بزرگ هرگز بر مبنای استراتژی اشتباه «برد- برد» بنا نشده و دقیقا بر مبنای «برد- باخت» شکل گرفت.
 
این یعنی ایران بعد از اشغال خرمشهر، هیچ گاه رو به مذاکره برای آزادسازی خرمشهر نیاورد و در میدان نظامی نیز بنا را بر عدم رنجش طرف مقابل و یا اعتمادسازی و تنش زدایی! قرار نداد بلکه با توکل به خدا و پشتیانی رزمندگان اسلام، سلاح به دست گرفت و به نیت شکست و باخت طرف مقابل، در نهایت پیروزی بزرگ را برای ملت ایران رقم زد.
 
اما امروز در عرصه دیپلماسی کاملا اتفاقاتی در حال وقوع است که عکس اقدامات سرداران نظامی مان در خرمشهر است و آن اینکه تیم مذاکره کننده کشورمان بر مبنای عدم رنجش دشمن و هم چنین جلب اعتماد آنها و تنش زدایی، درصدد است تا توافقی را امضا کند که در آن به اصطلاح دو طرف پیروز میدان باشند و «برد- برد» رقم بخورد.
 
این در حالی است که بسیاری معتقدند بر مبنای واقع گرایی در سیاست خارجی، عملا چنین چیزی ممکن نیست و پیروز واقعی هر توافقی طرفی است که اراده خود را بتواند با مقاومت به طرف مقابل تحمیل کند.
 
جالب آنکه  تاکنون نیز انتشار اخبار جزیی و کلی از مذاکرات نشان داده برخلاف شعار «برد- برد» نتیجه این مذاکرات «برد- باخت» بوده و متاسفانه طرف برنده آن ملت ایران نبوده است، چرا که تاکنون نه تنها قرار به لغو تحریم های اصلی بانک و نفت نیست بلکه بسیاری از تاسیسات هسته ای ایران نیز تعلیق و تعطیل خواهد شد.
 
در هر صورت به نظر می رسد باید باز هم منتظر گذشت زمان بود و دید با استراتژی متناقض «برد- برد» چگونه دولت یازدهم می خواهد حماسه فتح خرمشهر را در عرصه دیپلماسی تکرار کند؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد