عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

سیاست های آخوندی جواب داد؛ اجاره بهای مسکن افزایش یافت

حالا در این آشفته بازار، بدمسکن ها هم داستان خودشان را دارند. بدمسکن‌ها همان خانوارهایی هستند که طبق تعریف مرکز آمار در یک اتاق دوازده متری و کمتر از آن زندگی می‌کنند.
حالا در این آشفته بازار، بدمسکن ها هم داستان خودشان را دارند. بدمسکن‌ها همان خانوارهایی هستند که طبق تعریف مرکز آمار در یک اتاق دوازده متری و کمتر از آن زندگی می‌کنند.

گروه اقتصاد رجانیوز - ۵۹ درصد افزایش اجاره بهای مسکن در چهار سال اخیر رخ داده است؛ افزایشی که ارتباط مستقیم با کمر مستأجران دارد. آنطور که بانک مرکزی گفته است، شاخص اجاره بها در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به ترتیب: ۲۸/۰، ۰۶/۱۵، ۵/۱۲ و ۰۳/۱۰ بیشتر شده است. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در اردیبهشت ۹۶ هم نشان می‌دهد شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران ۵/۱۱۱ درصد و در کل مناطق شهری در کشور حدود ۱۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد داشته است. همه اینها در حالی است که هنوز فصل جابجایی هم شروع نشده یک نقطه قابل تأمل؛ سهم هزینه مسکن در محاسبه شاخص تورم ۰۴/۲۸ درصد است. محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص می‌گوید:

 

«رشد اقتصادی‌مان که از بحث‌های مختلف تشکیل می‌شود، بیشترین سهم کاهش نرخ را و یک عدد منفی در اقتصاد ما را بخش مسکن داشته است. بخش عظیمی از درآمد خانواره به بخش اجاره معطوف می‌شود و این مشکلاتی را ایجاد کرد. در صورتی دولت اعلام می‌کند تورم در اقتصاد کشور پایین آمده اما صنعت مصرفی که بحث هزینه اجاره هست به شدت در حال افزایش است. »

 

حسام عقبائی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأیید این عددها و رقم‌ها می‌گوید سودهای بانکی و البته اوضاع اقتصادی دلیل رشد بی منطق اجاره بهاست:

 

«ما نباید شاهد افزایش قیمت اجاره بها باشیم، اما عواملی خارج از بحث قیمت مسکن از موجبات رشد اجاره بها در سال‌های گذشته شده است. یکی از آنها بحث سود بانکی است. مالکین و مجرین قیمت مسکن خودشان را با سودی که بانک پرداخت می‌کند مقایسه می‌کنند در صورتی که این قیاس یک قیاس مع‌الفارغ است ولی متاسفانه تا حدودی حاکم شده و بعضا مجرین و مالکین ما قیمت اجاره بها را با افزایش قیمت بعضی کالاها مقایسه می‌کنند که اینها معیار و شاخص منطقی کارشناسی شده برای تشخیص اجاره بها نیست ولی هر دو اینها در افزایش اجاره بها موثر است. »

 

آمارها باز هم سخن می‌گویند، این بار آرای مرکز آمار طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن تعداد اجاره نشین‌ها از ۲۶ درصد به ۳۰ درصد رسیده و این یعنی عده بیشتری باید بار سنگین رشد ۵۹ درصدی اجاره مسکن را تحمل کنند. محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس، سیاست‌گذاری‌های غلط را عامل اصلی می‌داند:

 

«روز به روز دارد تعداد مستأجرین ما بیشتر می‌شود. کسانی که نیازمند هستند، نمی‌توانند صاحب خانه بشوند. راهکار این هست که ما باید با اولویت بافت‌های فرسوده تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی بدهیم؛ ضمن این که ما در حوزه مسکن به گونه‌ای سیاست‌گذاری کردیم که به سمت لوکس‌سازی و خانه‌های بزرگ رفتیم. به سمت شمال شهرها حرکت کردیم. خب اینها طبیعی است که نمی‌تواند نیازمندی‌های کشور را مرتفع کند. ما حداقل نزدیک دو میلیون و پانصد هزار واحد خانه خالی داریم. مالیات هم برخلاف خیلی از کشورهای دنیا بر خانه خالی در ایران نداریم. »

 

از سوی دیگر چند سالی است که بازار مسکن حسابی در خوابی عمیق فرو رفته است، آنطور هم که رئیس جمهور گفته رکود همچنان در بخش مسکن حاکم است. حالا در این میان پای بانک‌ها هم در میان است. بانک‌ها و خانه‌های خالی‌شان. فرهاد بیضایی کارشناس اقتصادی حوزه مسکن متوقف شدن مسکن مهر را از عوامل اصلی این معضل عنوان می‌کند:

 

«اجاره یک واحد اختیاری در کشور ما نیست. برای همین فشار و تقاضا در بازار اجاره وجود دارد. سال ۸۸ تا ۹۰، ‌ ۹۱ عرضه مسکن مهر را داشتیم که تا حدی بیشتر مستأجرین را مورد هدف قرار داده بود که این باعث می‌شد که بازار اجاره تا حدی از نوسات کمتری برخوردار باشد؛ بعد از آن به خاطر این که این طرح متوقف شد نرخ رشد اجاره ما بالاتر از نرخ تورم قرار گرفت. این باعث می‌شود این فشار که به خصوص به مستأجرین می‌آمد، به وجود بیاید. الان هم که نزدیک بازار نقل و انتقال در بازار اجاره هستیم، این مساله می‌تواند تشدید هم شود. از طرف دیگر الان ۲۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه هست، اینها می‌تواند بیاید و در بازار اجاره عرضه شود. بانک‌ها مالکین عمده واحد عمده خالی از سکنه هستند که متأسفانه چون دولت زورش به بانک‌ها نمی‌رسد بانک مرکزی نظارت مناسبی را ندارد باعث می‌شود که این مشکلات را مردم تحمل کنند. »

 

حالا در این آشفته بازار، بدمسکن ها هم داستان خودشان را دارند. بدمسکن‌ها همان خانوارهایی هستند که طبق تعریف مرکز آمار در یک اتاق دوازده متری و کمتر از آن زندگی می‌کنند.

 

۴۵۰ گروه شغلی و حدود ۱۰۰ صنعت وابسته به مسکن هستند بنابراین تا بازار مسکن با طرح‌های واقع‌بینانه از غار خواب زمستانی‌اش بیرون نیاید، از دیگ مسکن آبی برای اقتصاد که گرم نمی‌شود هیچ؛ دود این رکود هم در چشم اجاره‌نشین‌ها خواهد رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد