عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای با اعضای خبرگان؛ سه قابلیت بسیار مهم مجلس خبرگان رهبری که کمتر مورد توجه قرار گرفته

"به نظر من مجلس خبرگان مهم‌ترین جایی است که بایستی متوجّه به وظایف خودش باشد"؛ این جمله‎ای بود که رهبرانقلاب اسفند 94 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان مطرح کردند. نگاهی هر چند گذرا به این دیدارها، نشان از توجه مضاعفِ ایشان به جایگاه خبرگان در سال‎های اخیر دارد. انگار پای رسالتی سنگین‎تر از پیش در میان است.

رجانیوز – گروه سیاسی: "به نظر من مجلس خبرگان مهم‌ترین جایی است که بایستی متوجّه به وظایف خودش باشد"(1)؛ این جمله‎ای بود که رهبرانقلاب اسفند 94 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان مطرح کردند. نگاهی هر چند گذرا به این دیدارها، نشان از توجه مضاعفِ ایشان به جایگاه خبرگان در سال‎های اخیر دارد. انگار پای رسالتی سنگین‎تر از پیش در میان است.
 
به گزارش رجانیوز رهبر انقلاب در خرداد 95 به نقش اتحادیه‎ها، انجمن‎ها و سندیکاهای مختلف در دنیا کردند و اجتماع خبرگان را اجتماعی مهم خواندند. ایشان فرمودند:«امروز شما نگاه کنید به دنیا، می‌بینید به بهانه‌های مختلف افرادی را که دارای مشترکاتی هستند زیر نام‎های مختلف جمع می‎کنند -به نام اتّحادیه، به نام انجمن، به نام سندیکا- و این مجموعه‌ها، کارهای بزرگی را انجام می‎دهند که گاهی خیلی ارتباط با حرفه‌ی آنها هم ندارد. فرض کنید اتّحادیه‌ی اقتصاددانان، اتّحادیه‌ی حقوقدانان بین‌المللی، اتّحادیه‌ی هنرمندان بین‌المللی می‌بینید درباره‌ی فلان مسئله‌ی سیاسی در کشور یا در دنیا، در سطح بین‌المللی اظهار نظر می‎کنند. یعنی اتّحادیه‌ها را به وجود می‌آورند برای اینکه افرادی که دارای یک وجه مشترکی هستند -حالا به هر صورت- ولو سلایق مختلف و آهنگ‎های مختلفی دارند امّا دُور هم جمع بشوند؛ نفْس این اجتماع یک فرصتی به آنها می‎دهد که بتوانند کارهای بزرگی را انجام بدهند و در مسیر حرکت کشور خودشان، یا حتّی در مسیر حرکت‎های بین‌المللی، اثرگذاری کنند؛ این در دنیا معمول است.»
 
ایشان به سخنان حضرت امام نیز اشاره کردند:«ما فراموش نمی‎کنیم اوایل نهضت -سالهای ۴۱ و ۴۲- امام راحل عظیم‌الشّأن (رضوان‌الله علیه) سفارش می‎کردند، پیغام می‎فرستادند به علمای شهرستان‌ها که شما هر چند وقت یک بار دُور هم بنشینید، ولو یک چایی بخورید؛ همین‌قدر دُور هم باشید و همدیگر را ببینید، ولو یک بحث جدّیِ مهمّی هم در بین نباشد؛ یعنی اجتماع جمع علما و خبرگان دینی و علمی در کشور این‌قدر اهمّیّت دارد.»(2)
 
*نباید گفت آقا اجرا دست ما نیست؛ یک چیزی بالاتر از اجرا دست شما است
پس از این دو مقدمه بود که ایشان به فرصت بزرگ خبرگان پرداختند:«نباید گفت آقا اجرا که دست ما نیست؛ بله، اجرا دست این مجلس نیست، دست مسئولین است؛ لکن یک چیزی بالاتر از اجرا دست شما است و آن، افکار عمومی است. شما یا امام‌جمعه‌اید یا نماینده‌ی ولیّ‌فقیه‌اید یا مدرّس عالی‌رتبه‌ی حوزه‌اید یا روحانی سرشناس و محترمید؛ شما می‎توانید روی افکار عمومی اثر بگذارید؛ وقتی افکار عمومی شکل گرفت، یک گفتمانی در جامعه نسبت به یک مسئله‌ای به وجود آمد، این به‌طور طبیعی مجریان و قانون‌گذاران و دست‌اندرکاران را به دنبال خود خواهد کشاند؛ این یک چیز طبیعی است. بنابراین به نظر من این مجلس از این جهت یک چیز فوق‌العاده‌ای است؛ یک پدیده‌ای است؛ ما باید به این اهمّیّت توجّه بکنیم.»
 
 
ایشان این‎گونه نتیجه‎گیری کردند:«با توجّه به این هویّت برجسته و متعالی، این مجلس می‎تواند در جهت هدف‎های انقلاب کارهای بزرگی را انجام بدهد. بنده در چند سال قبل از این -شاید در یکی دو دوره‌ی قبل از این- در همین مجلس گفتم(3) که شما می‎توانید درباره‌ی مسائل گوناگون قطعنامه صادر کنید؛ درباره‌ی یک مسئله‌ی خاص متمرکز بشوید، [بگویید] این خواستِ مجلس خبرگان است؛ مجلس خبرگان هم منتخب مردمند، خودشان هم آدم‎های معمولی و متعارف نیستند، با مردم مرتبطند، مردم به اینها اعتماد دارند، خودشان اهل خبره‌اند، اهل نظرند، اهل تشخیصند؛ در مسئله‌ای که تشخیص می‎دهند، می‎توانند یک درخواستی داشته باشند، یک خواسته‌ای داشته باشند؛ یا از رهبری یا از دولت یا از قوه‌ی قضائیه یا از مجلس یا از دستگاه‌های مختلف. این راجع به این نکته‌ی اوّل که هویّت این مجلس است و این به نظر من بسیار نکته‌ی مهمّی است. قدر این مجلس را باید همه بدانیم، هم شما باید بدانید، هم ماها باید بدانیم، هم مسئولین باید بدانند؛ این مجلس می‎تواند منشأ آثار بزرگی باشد.»(4)
 
*سه کارکرد مغفول: 1)قابلیت مواجهه با نظام سلطه، 2)نقد مسئولین و انعکاس دردهای مردم به آنان، 3)گفتمان‎سازی
اگر بخواهیم از این زاویه به مجلس خبرگان رهبری نگاه کنیم، اینکه فضای فکری و گفتمانی کشور به کدامین سو خواهد رفت، می‎تواند پیوند وثیقی با هوشیاری و عملکرد همگرا و هوشمندانه‎ی اعضای مجلس خبرگان داشته باشد. 
 
در واقع انگار خبرگان از سه قابلیت مهم اما مغفول برخوردار است که این سال‎ها موضوعیت بیشتری پیدا کرده. 1)حضور در صحنه‎ی تقابل میان ایران اسلامی و مستضعفان عالم با نظام سلطه که رهبرانقلاب شاید در اغلب دیدارها از آن به نوعی سخن به میان آورده‎اند، 2)حضور در صحنه‎ی نقد و بررسی دلسوزانه‎ی عملکرد مسئولین کشور و نقش‎آفرینی به عنوان حلقه‎ی رابط میان مردم و مسئولین، 3)فرهنگ‎سازی و گفتمان‎سازیِ تدبیر شده و فراتر از سخنرانی‎های رایج.
 
البته خبرگان رهبری همواره بیانیه‎هایی پس از نشست‎هایش داشته که در آن به مسائل داخلی و بین‎المللی توجه شده. منتهی به نظر می‎رسد ظرفیت این جایگاه بسیار فراتر از آن بیانیه‎هاست. همچنین جلساتی با مسئولین داشته که این نیز می‎تواند بسیار فراتر از گذشته برنامه‎ریزی شود.
 
علاوه براین توجه به قابلیت مهمِ گفتمان‎سازیِ اعضای مجلس خبرگان و توان انجام کارهای بزرگ در جهت هدف‎های انقلاب، حسّاسیّت مجموعه‎ای که در تعیین رهبر نقشی تاریخ‎ساز دارد را دوچندان می‎کند.
 
* در یکی کلمه مجلس خبرگان باید انقلابی بماند؛ باید انقلابی فکر کند و انقلابی عمل بکند
رهبر انقلاب، لب کلام را در انقلابی بودن می‎دانند:«من اگر بخواهم در یک کلمه عرض بکنم، آن یک کلمه این خواهد بود که مجلس خبرگان باید انقلابی بماند؛ باید انقلابی فکر کند و انقلابی عمل بکند؛ این خلاصه‌ی مطلب. در تفسیر این مطلب، خیلی حرف می‎شود زد.»(5)
 
 
*مقصد: اقامه دین بکامله
مقصد و آرمانی که در پایان تمامی این ایفای نقش‎ها جستجو می‎شود طبعاً اقامه دین است. رهبر انقلاب به صراحت می‎فرمایند:«ما اگرچنانچه دنبال اقامه‌ی حکم الهی و دین الهی نباشیم، چرا اینجا هستیم؟ چرا بنده اینجا باشم؟ خب همان‎هایی که بودند -یا آنها یا امثال آنها- بیایند اداره کنند حکومت را. ما هستیم برای اینکه می‎خواهیم دین خدا را تحکیم کنیم؛ حاکمیّت دین خدا باید تحقّق پیدا کند؛ ما دنبال این هستیم؛ این است که اگرچنانچه کسی در راهش کشته شد، شهید در راه خدا است؛ این است که مردم ما جوان‎هایشان را این‌جور سخاوتمندانه دادند و هنوز هم دارند می‎دهند؛ وَالّا اگر این نبود، خب رونق اقتصادی را دیگران و دیگران [انجام میدهند]؛ چرا بنده‌ی آخوند یا روحانی بیایم مشغول این کارها بشوم؟ می‎روم دنبال درس و بحث خودم؛ خب دیگران این کارها را می‎توانند بکنند و انجام می‎دهند؛ در دنیا هم دارند انجام می‎دهند. اگر بحث دین خدا و تحکیم دین خدا و حاکمیّت الهی نباشد، بودن من و شما در اینجا اصلاً ضرورتی ندارد. پس این است: تحکیم اسلام.»(6)
 
ایشان تأکید می‎کنند:«ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفه‌ی ما تحقّق بخشیدن به اسلام بکامله است؛ باید دنبال اسلام کامل باشیم. این‌جور نباشد که از آرمان اسلام بکاهیم به‌خاطر اینکه مثلاً در فلان قضیّه موفّق بشویم؛ نه، موفّقیّت ما، پیشرفت ما وابسته به این است که ان‌شاءالله بتوانیم [اسلام کامل را محقّق کنیم]. اگر این‌جور شد، خدای متعال هم کمک خواهد کرد، و نصرت الهی قطعاً و یقیناً و بدون هیچ تردیدی متوقّف به این است که ما دین خدا را نصرت کنیم. اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم.»(7)
 
ایشان جالب است که به تفصیل در همین میانه‎ها بحث دین حداقلی و دین حداکثری را وسط می‎کشند و به دین حداکثری توجه می‎دهند. رهبر انقلاب حتی به بحث عدالت نیز می‎پردازند و پس از شرح آیه‎ی لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط، تصریح می‎کنند:«این‌جور نیست که اگر ما به قسط توجّه می‎کنیم، حق داشته باشیم که از اقامه‌ی صلات و اهمّیّت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، بلکه «اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت»(8) - که چندین بار این لفظ و این مضمون در قرآن تکرار شده - نشان میدهد که اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است. یا وصیّتی که خدای متعال در آن آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی شوری، به نوح و به ابراهیم و به موسی‌ و به بقیّه کرده است: اَن اَقیمُوا الدّین؛(9) آنکه مورد نظر است، اقامه‌ی دین است؛ یعنی همه‌ی دین را باید اقامه کرد؛ وَ لاتَتَفَرَّقوا فیهِ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ماتَدعوهُم اِلَیهِ اللهُ یَجتَبی اِلَیهِ مَن یَشآءُ وَ یَهدی اِلَیهِ مَن یُنیب؛(۱0) یعنی همه‌ی دین - همه‌ی اجزا و همه‌ی ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه‌ی دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از قلدرهای عالم، مستکبران عالم؛ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ما تَدعوهُم اِلَیه؛(۱1) آنچه تو به آن دعوت میکنی، برای مشرکین‌[گران است]؛ یا در آیه‌ی شریفه در اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب؛ یاَیُّهَاالنَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکفِرینَ و المنِفقینَ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمًا حَکیمًا؛(۱2) یعنی هم علیم است خدای متعال که احاطه‌ی علمی دارد به تمام اجزا و ذرّات عالم و سازوکار زندگی ذرّات، و هم حکیم است؛ با حکمت، راه تو را در این مجموعه مشخّص کرده و باید دنبال کنی. وَ اتَّبِع ما یوحی‌ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ اِنَّ اللهَ کانَ بِما تَعمَلونَ خَبیرًا * وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ و کَفی‌ بِاللهِ وَکیلًا؛(۱3) در مقابله‌ی با این حرکت تو، دشمنی وجود خواهد داشت. بنابراین [قضیّه] این است.»(14)
 
*همه بدانند دشمن می‎خواهد چه‌کار کند؛ حواسشان جمع باشد/باید اسلام ناب را به جهان معرفی کنیم
رهبر انقلاب در مورد مواجهه‎ی ایران اسلامی با مستکبران در دیدارهای مختلف سخن گفته‎اند. ایشان به عنوان نمونه در دیدار با خبرگان و ناظر به مسئولین دولتی می‎فرمایند:«باید همه تلاش کنند، همه کوشش کنند، همه کار کنند و همه بدانند دشمن می‎خواهد چه‌کار کند؛ حواسشان همه جمع باشد. این آن حسّاسیّتی است که من می‎خواهم در همه‌ی مسئولین کشور به‌وجود بیاید، بدانند که دشمن در چه کار است؛ بدانند که هدف دشمن چیست.»(15) رهبر انقلاب همگان را به مداقّه در ریشه‎های چالش‎های جهانی فرامی‎خوانند و از سطحی‎نگری در این مصاف پرهیز می‎دهند.(16) در کنار این هوشمندی طبعاً عکس‎العمل و تدبیر متقابل و خود را در وسط میدان نبرد دیدن مطرح می‎شود.
 
در این مواجهه در عین حال باید اسلام ناب را به رخ کشید:«ما بایستی تلاش کنیم، یعنی در نظام جمهوری اسلامی، کار بزرگ و مهم این است که ما همه - هر کسی در هر نقطه‌ای قرار دارد که توانی در این زمینه دارد - باید تلاشمان این باشد که اسلام ناب را مطرح کنیم، اسلامِ طرف‌دار مظلوم و ضدّ ظالم را در دنیا مطرح کنیم. همان جوانی که در اروپا است، یا در آمریکا است، یا در مناطق خیلی دوردست است، از این خصوصیّت مبتهج می‎شود، به هیجان می‌آید که معلوم بشود اسلام عبارت است از نیرویی، انگیزه‌ای، فکری که علیه ظالمین و ستمگران و به نفع مظلومین حرکت میکند، برنامه دارد و این را وظیفه‌ی خودش می‎داند. اسلامِ طرف‌دار عقلانیّت، اسلامِ فلسفه‌های عمیق، اسلامِ تفکّر، اسلامی که در قرآن این‌همه به عقل و فکر و لبّ(۱۷) و مانند اینها اهمّیّت داده شده را معرّفی کنیم؛ اسلامِ طرف‌دار عقلانیّت و ضدّ قشری‌گری، ضدّ تحجّر، ضدّ اسیر اوهام و تخیّلات خود شدن - که کسانی به نام اسلام این چیزها را دارند - اسلام ناب را نشان بدهیم، بگوییم اسلام، این است؛ اسلامِ متعهّد در برابر لاابالی‌گری. بله، امروز دستگاه‌های فراوانی جوانها را به بی‌مبالاتی، به لاابالی‌گری، به لاقیدی در امور گوناگون سوق می‎دهند. خب، اسلامی که انسان را متعهّد دانسته، او را متعهّد میخواهد و می‎طلبد؛ اسلامِ حاضر در متن زندگی، در برابر اسلام سکولار! اسلام سکولار شبیه مسیحیّت سکولار است که می‎رود در گوشه‌ی کلیسا، خودش را زندانی می‎کند و در محیط واقعی زندگی هیچ حضوری ندارد؛ اسلام سکولار هم همین‌جور است؛ کسانی هستند امروز دعوت می‎کنند به اسلام منزوی؛ اسلامی که هیچ کاری به کار زندگی مردم ندارد؛ مردم را به یک عبادتی، به یک چیزی گوشه‌ی مسجد یا گوشه‌ی خانه‌ها فرامی‎خواند. اسلامِ واردِ در متن زندگی را معرّفی کنیم؛ اسلامِ رحمت به ضعفا؛ اسلامِ جهاد و مبارزه‌ی با مستکبران. به نظر من این یک وظیفه‌ای است که به‌عهده‌ی همه است؛ دستگاه‌های تبلیغاتی ما، دستگاه‌های علمی ما، حوزه‌های علمیّه‌ی ما باید این هدف را دنبال بکنند. اینکه امروز اسلام را آماج حملات خودشان قرار داده‌اند [به‌خاطر این است]؛ آن کسانی هم که آماج قرار داده‌اند، مشخّص است چه کسانی هستند و چه دستگاه‌هایی و چه جریان‎هایی هستند؛ مشخّص است؛ اینها وابسته‌ی به یک مجموعه‌ی قدرتمندِ زر و زور سیاسی و اقتصادیِ غالباً صهیونیست یهودی، و اگر صهیونیست یهودی هم نیستند صهیونیست غیر یهودی - که امروز در دنیا صهیونیست‌های غیر یهودی داریم - هستند. در مقابل اینها ما از این فرصت استفاده کنیم و این سؤال را مطرح کنیم در ذهن مردم دنیا و در ذهن جوان‎ها که فکر کنید، ببینید چرا به اسلام این‌همه حمله می‎کنند؛ آن‌وقت اسلامِ واقعی را در اختیار اینها بگذاریم. به نظر بنده اگر ما مجموعه‌ی روحانیّون و اهل علم و کسانی که در مسائل دینی کار میکنند، در همه‌ی مسائل خودمان این را هدف قرار بدهیم یعنی تحقّق اسلام بکامله و مقابله‌ی با دشمنی‌ها با این شکل، موفّقیّت‎های زیادی خواهیم داشت.»(17)
 
و نیز باید به زخم‎هایی که دشمن وارد می‎کند، التیام بخشید:«دشمن دارد زخم‎هایی را بر پیکر این انقلاب می‎زند و وارد می‎کند، ما باید به این زخم‎ها التیام ببخشیم؛ یکی مسئله‌ی تفرّق مذهبی و طائفی است -شیعه و سنّی- یکی مسئله‌ی اختلافات جناحی است؛ یکی مسئله‌ی دوقطبی کردن‌های مصنوعیِ جامعه است؛ اینها زخم‎هایی است که دارند وارد می‎کنند؛ باید اینها را التیام بخشید.»(18)
 
بیانات رهبر انقلاب در این زمینه گسترده است و می‎تواند مورد رجوع مستقیم قرار گیرد.
 
 
*مجلس خبرگان یک واسطه‌ای بشود بین خواسته‌های مردم و بین مسئولین محترم دولتی یا قضائی 
رهبر انقلاب در خصوص قابلیت مهم اعضای خبرگان در انعکاس صدای مردم و نیز نقد مسئولین تأکید دارند:«مجلس خبرگان متشکّل از بزرگان و علما و شخصیّت‌های موجّه در استان‎ها هستند؛ می‎توانند تأثیر بگذارند، می‎توانند حرف مردم را بشنوند و آن را در اینجا مطرح کنند؛ مجلس خبرگان یک واسطه‌ای بشود بین خواسته‌های مردم و بین مسئولین محترم دولتی یا قضائی؛ این یکی از کارها است.»(19)
 
ایشان در باب نقد مسئولین نیز می‎فرمایند:««بیان موضع‌گیری دو جور ممکن است؛ آن جوری باشد که موجب فساد و موجد فساد باشد، نباید باشد امّا بیان حقایق جوری که مردم را آگاه کند، مسئولین را آگاه کند، مسئولین را متشکّر کند [مطلوب است]. گاهی انسان یک حرفی را می‎زند اگرچه انتقادآمیز است، مسئولین می‌آیند تشکّر می‎کنند؛ برای خود ما مکرّر پیش آمده که مسئولین می‎گویند آقا این نکته‌ای که شما گفتید، کار ما را آسان کرد و ما می‎توانیم کارمان را انجام بدهیم؛ ممکن است تشکّر بکنند از شما. این هم این مطلب. پس بنابراین در مورد مجلس خبرگان، عرض ما این است که مصلحت‌اندیشی‌های شخصی رعایت نشود؛ رودربایستی‌ها رعایت نشود؛ مرّ حقیقت و آنچه وظیفه‌ی انسان است که باید در مقابل خدای متعال انسان جواب بدهد، آن را در نظر بگیریم؛ متوجّه سؤال پروردگار باشیم.»(20)
 
ایشان راه بقای انقلاب را در این می‎دانند که کشور قوی شود که اگر چنین شد می‎تواند از استکبار امتیاز بگیرد. رهبرانقلاب تأکید می‎کنند:«اگر کشور ضعیف بود، استکبار که هیچ، ابرقدرت‌ها که هیچ، دولت‎های بی‌عُرضه و ضعیف و حقیر هم از آدم طلبکاری می‎کنند؛ اگر ضعیف شدیم، این‌جوری خواهد شد، [امّا] اگر قوی شدیم، نه.» با این مقدمه ایشان از اعضای مجلس خبرگان می‎خواهند که عناصر اقتدار را از مسئولین مطالبه کنند:«عناصر اقتدار را بایستی دولت و مجلس و دیگران دنبال باشند و این مجلس می‎تواند اینها را مطالبه کند. شما می‎توانید از این بنده‌ی حقیر مطالبه کنید، از آقای دکتر روحانی عزیزمان مطالبه کنید، از آقایان مجلس می‎توانید مطالبه کنید، از قوّه‌ی قضائیّه می‎توانید مطالبه کنید؛ می‎توانید مطالبه کنید این عناصر را. این جمع باعظمت و این جمع استثنائی، که گفتیم یک پدیده و یک موهبت الهی است، این کارها را می‎تواند انجام بدهد. روی یک نقطه متمرکز بشوید، آن نقطه را دنبال بکنید، افکار عمومی را همراه کنید؛ این می‎شود آن چیزی که حقیقتاً شایسته است.»(21)
 
در این زمینه نیز رهبر انقلاب فرمایشات زیادی دارند که به عنوان نمونه به این محورها اشاره شد.
 
 
*این مطالبی که عرض کردیم، فقط نصیحت و درددلِ بین ما نیست؛ باید گفتمان بشود
با تمام اینها شاید بتوان گفت قابلیت گفتمان‎سازیِ اعضای خبرگان قابلیتی بسیار کلیدی است که خیلی فراتر از آنچه اکنون مورد توجه است، می‎تواند در کشور اثرگذار شود.
 
رهبرانقلاب در سال 92 محورهای مختلفی را در باب مسائل کشور برمی‎شمرند و سپس به مسئله‎ی گفتمان‎سازی می‎رسند:«آخرین مطلب، مسئله‌ی گفتمان‌سازی است. این مطالبی که عرض کردیم، اینها فقط نصیحت و درددلِ بین ما نیست که شما بگویید بنده بشنوم، بنده بگویم شما بشنوید، باید اینها به صورت گفتمان در بیاید. گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آن‌چیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل می‎شود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون - حاصل می‎شود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.»(22)
 
رهبر انقلاب از نقش مردم در صحنه‎ها می‎گویند:«ما هر جایی که به خدا تکیه کردیم، به نیروی مردم تکیه کردیم و حاضر به حرکت جهادی شدیم، پیروز شدیم؛ نگاه کنید شما از اول انقلاب تا حالا، هر جا ما مردم را آوردیم وسط کار، به نام خدا شروع کردیم و حرکتمان حرکت جهادی بود، ما در آنجا پیروز شدیم. در خود اصل انقلاب این اتفاق افتاد، مردم آمدند، مردم خیابان‎ها را پر کردند، قشرهای مختلف مردم آمدند وسط میدان، و حرکت حرکت جهادی بود. در دفاع هشت ساله - هشت سال جنگ شوخی نیست؛ هشت سال جنگ را بر این مملکت تحمیل کردند - مردم آمدند وسط کار. امام (رضوان الله تعالی علیه) - که روح مطهر این مرد بزرگ شاد باد و با انبیاء و اولیاء محشور باد - راز قضیه را فهمید که باید چه‌کار بکند؛ خدا به او الهام کرد، او را هدایت کرد، مردم را آورد وسط میدان و نام خدا را سرِدست گرفت و حرکت کرد. در جنگ هشت ساله ما پیروز شدیم؛ در همه‌ی موارد دیگری که مردم آمدند و خدای متعال بر زبان و دل مردم حاکم بود و کار کار جهادی بود، ما پیروز شدیم؛ این‌هم یک واقعیتی است.»(23)
 
نگاه به مردم به مثابه‎ی یک موتور محرک که اگر به خروش بیاید خود می‎تواند مثل سال‎های آغازین انقلاب بسیاری از مشکلات و مسائل را با روحیه‎ای جهادی حل و فصل کند، در این میان از اهمیتی جدی برخوردار است.
 
*جمع‎بندی
مجلس خبرگان رهبری جایگاه رفیعی است که ظرفیت بسیاری بالایی برای نقش‎آفرینی در مناسبات مختلف داخلی و جهانی دارد. به نظر می‎رسد در سال‎های اخیر رهبرانقلاب نیز توجه بیشتری به این ظرفیت و این جایگاه داده‎اند. امسال نیز بیانات رهبرانقلاب را می‎توان در ادامه‎ی همین مسیر تلقی کرد.
 
در جریان انتخابات خبرگان آیت‎الله میرباقری نیز تصریح کرده بود:«مجلس خبرگان رهبری باید حامی ولی فقیه در گفتمان‌سازی نسبت به مطالباتشان، و پیگیر تبدیل آن مطالبات به مطالبات عمومی از دستگاه‌ها و حاکمیت باشد و برای تحقق آن مطالبات، نظارت کند.»(24)
 
پی‎نوشت:
1- بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394
2- بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6/3/1395
3- بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری 27/12/1383
4- بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6/3/1395
5- بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394
6- بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6/3/1395
7- بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393
8- سوره‌ی نحل، بخشی از آیه‌ی ۳۶؛ «... [تا بگوید:] "خدا را بپرستید و از طاغوت [ = فریبگر] بپرهیزید"...»
9- سوره‌ی شوری، بخشی از آیه‌ی ۱۳؛ «... دین را برپا دارید...»
10- همان؛ «... و در آن تفرقه‌اندازی نکنید. بر مشرکان آنچه که ایشان را به سوی آن فرامیخوانی، گران می‌آید. خدا هرکه را بخواهد، به سوی خود برمیگزیند، و هرکه را که از در توبه درآید، به سوی خود راه مینماید.»
11- سوره‌ی شوری، بخشی از آیه‌ی ۱۳؛ «... بر مشرکان آنچه که ایشان را به سوی آن فرا میخوانی، گران می‌آید ...»
12- سوره‌ی احزاب، آیه‌ی ۱؛ «ای پیامبر، از خدا پروا بدار و کافران و منافقان را فرمان مبر، که خدا همواره دانای حکیم است.»
13- سوره‌ی احزاب، آیات ۲و۳؛ و آنچه را که از جانب پروردگارت به سوی تو وحی میشود، پیروی کن که خدا همواره به آنچه میکنید آگاه است. و بر خدا اعتماد کن، همین بس که خدا نگهبان [تو] است.»
14- بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393
15- بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 12/6/1394
16- بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393
17- بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393
18- بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6/3/1395
19- بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394
20- بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394
21- بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6/3/1395
22- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 15/12/1392
23- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 15/12/1392
24- سایت انتخاباتی آیت الله میرباقری