عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

احتمال وقوع سونامی در دریای عمان و خزر

احتمال وقوع سونامی در دریای عمان و خزر

 

 

رئیس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی گفت: احتمال وقوع سونامی در دریای عمان و دریای خزر وجود دارد و باید مرکز هشدار سونامی در کشور راه‌اندازی شود. 

 

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، وحید چگینی در یک نشست خبری با اشاره به اینکه در کشور ما در زمینه دریا دچار غفلت تاریخی شده‌ایم، گفت:‌ باید این غفلت تاریخی را جبران کنیم و باید محور توسعه کشور دریا باشد و یا تعادلی بین توسعه خشکی و دریایی برقرار باشد.

 

وی با اشاره به مخاطرات دریا گفت: در ایران ما با مخاطرات توفان‌های حاره‌ای، امواج ناشی از توفان، خیزاب توفان، سونامی، ‌جریان‌های شکافنده و شکوفایی جلبک‌های مضر بیشتر از مخاطرات دریایی دیگر روبرو هستیم.

 

رئیس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به توفان گونو در سال گذشته خاطرنشان کرد: این توفان جز توفان‌های حاره‌ای بود که با تدابیری که اندیشیده شد، خسارات وارده کاهش یافت.

 

وی یکی دیگر از خطرات احتمالی دریای خزر را خیزاب توفان دانست و افزود: در 15 سال گذشته آب دریای خزر بالا آمد و مشکلاتی را برای ساکنین در ساحل این دریا به وجود آورد و باید مسئولین بدانند که امکان بالا آمدن دریا باز هم وجود دارد و امواج بلند ناشی از این خیزاب می‌تواند زندگی افرادی که در سواحل زندگی می‌کند را مختل سازد. هم اکنون ما در ایران دانش فنی مدل‌سازی این امواج را داریم و تنها با در دست داشتن اطلاعات طوفان‌ها می‌توانیم امواج ناشی از آن را مدل‌سازی کنیم.

 

چگینی یکی از مخاطرات دریایی را پدیده سونامی دانست و یادآور شد: سونامی موج بلندی است که بر اثر عواملی نظیر زمین‌لرزه‌های دریایی، زمین لغزه و فوران آتشفشان‌های زیر دریایی به وجود می‌آید و بزرگی سونامی‌ها رابطه نزدیکی با شدن زلزله دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بزرگترین سونامی در 26 دسامبر 2004 رخ داده بود، گفت: قدرت این سونامی 9 ریشتر بوده و ارتفاع امواج ناشی از این پدیده به 15 متر هم رسیده بود و تعداد کشته‌ها به بیش از 22 هزار نفر رسیده بود.

 

چگینی ادامه داد: در اقیانوس‌های اطلس، آرام و سایر اقیانوس‌های دیگر سامانه هشدار سونامی وجود دارد اما در اقیانوس هند این سامانه وجود نداشت.

 

وی با اشاره به اینکه منطقه مکران در دریای عمان و سوماترا به عنوان دو منبع سونامی در اقیانوس هند شناخته شده‌اند، گفت: طول گسل مکران در دریای عمان در حدود 900 کیلومتر است و اگر این سونامی اتفاق بیفتد از استان هرمزگان تا استان سیستان بلوچستان را تهدید خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در سال 45 میلادی گسل مکران فعال شده و پدیده سونامی در دریای عمان اتفاق افتاده است،‌گفت: احتمال وقوع سونامی در ایران نه تنها در دریای عمان بلکه در دریای خزر نیز وجود دارد و باید مرکز هشدار سونامی در کشور ایجاد شود تا میزان خسارات و تلفات ناشی از این پدیده کاهش یابد زیرا اگر سونامی در دریای عمان اتفاق بیفتد امواج ناشی از آن بین 15 تا 30 دقیقه به ساحل می‌رسد و در دریای خزر بعد از یک ساعت این امواج به ساحل خواهد رسید.

 

رئیس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی افزودک سازمان مدیریت بحران در حال شکل‌گیری است و امید داریم که در این سازمان مرکز هشدار مخاطرات دریایی نیز ایجاد شود.

 

وی با بیان این مطلب که کشور ما فاقد دیده‌بانی دریایی است، گفت: باید سامانه دیده‌بانی دریایی کشور به طور کامل فعال شود و نوسانات سطح آب باید ثبت شود و همچنین دستگاه لرزه‌نگار در کف دریا برای تشخیص پدیده سونامی باید نصب شود.

 

وی یکی دیگر از مخاطرات دریا را جریان‌های شکافنده دانست و افزود: جریان‌های شکافنده هر سال بین 200 تا 300 نفر تلفات در کشور میدهد و این جریان‌ها، جریان تند و باریکی است که از ساحل به سوی دریا حرکت می‌کند.
چگینی خاطرنشان کرد: مناطق در معرض خطر در سواحل دریای خزر را شناسایی خواهیم کرد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان گیلان علائم هشدار دهنده در این مناطق نصب خواهد شد.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد