عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

صالحی: آمریکا از توافق خارج شود ایران خارج نخواهد شد

اما تاسف‌آور جایی است که بدانیم واکنش روسیه نسبت به خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای بسیار قاطع‌تر از دولت‌مردان فعلی و در صدر آن‌ها علی‌اکبر صالحی است. ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در شصت و دومین کنفرانس پوگواش در آستانه قزاقزستان در این‌باره می‌گوید:  روسیه با هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای ایران مخالف است. طرفین برجام از تصمیمات یکجانبه خودداری کنند.
اما تاسف‌آور جایی است که بدانیم واکنش روسیه نسبت به خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای بسیار قاطع‌تر از دولت‌مردان فعلی و در صدر آن‌ها علی‌اکبر صالحی است. ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در شصت و دومین کنفرانس پوگواش در آستانه قزاقزستان در این‌باره می‌گوید: روسیه با هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای ایران مخالف است. طرفین برجام از تصمیمات یکجانبه خودداری کنند.
گروه سیاست‌خارجی-رجانیوز: پس از سنگالیزه شدن منوچهر متکی، علی اکبر صالحی وزیر خارجه دولت  دهم شد؛ در سال‌های پایانی آن دولت،  در مذاکرات محرمانه عمان با آمریکا به گفت و گو نشست و در دولت یازدهم نیز به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی برگزیده شد. قسم‌های جلاله‌ صالحی برای دفاع از برجام، پس از اجرای آن با اما و اگرهای بسیاری همراه شد و برخی از صاحب‌نظران آن را " قسم دروغ"نامیدند. حال صاحب این قسم‌های جلاله که در برجامیزه کردن جامعه نقش مهمی را ایفا کرده بود، در تداوم انفعال نیز گوی سبقت را از هم‌مسلکان وزارت خارجه‌ای خود  ربوده است!
 
 
به گزارش رجانیوز ماجرا به احتمال خروج آمریکا از برجام برمی‌گردد که این روزها بیش از همه بر سر زبان‌ها افتاده است. با اجرای کامل تعهدات ایران و جوان‌مرگ کردن صنعت هسته‌ای کشور، آمریکا نه‌تنها تحریم‌ها را برنداشت بلکه برآن افزود و مادر تحریم‌ها را نیز به تصویب رساند. اما اتم استکبار جهانی به این میزان نیز کفایت نکرد و قصد دارد به بهانه‌های مختلف از توافق هسته‌ای خارج شود. روحانی، ظریف، عباس عراقچی، تخت روانچی و بعیدی‌نژاد به این مسئله تاکنون واکنش قاطعانه و درخوری نشان ندادند اما باید منفعل‌ترین واکنش ممکن را  متعلق به علی‌اکبر صالحی دانست. چرا که در گفت و گو با شبکه العالم و در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام می‌گوید: 
 
اگر آمریکا و اتحادیه اروپا از برجام خارج شوند ایران نیز خارج خواهد شد. ولی اگر بقیه اعضای 1+5 از توافق خارج نشدند و تنها آمریکا خارج شد، ایران از برجام خارج نخواهد شد.
 
همچنین صالحی در ادامه  تاکید کرد که اگر آمریکا به طور کامل و آشکار از توافق هسته‌ای خارج شود؛ آنگاه این امر را بررسی خواهیم کرد. موضع اتحادیه اروپا چه خواهد بود، واکنش چین و روسیه و دیگر کشورها چه خواهد بود، اگر با آمریکا مخالفت کردند و به توافق پایبند بودند که این یک مسئله است. اما اگر با آمریکا همراهی و موافقت کردند، مسئله‌ای دیگر است.
 
این اظهارات اولا باید عجیب دانست چرا که با وجود وضع تحریم‌های پیاپی- مانند تحریم ایسا، ویزا، سیاه چاله تحریم و ...-  و عدم اجرای تعهدات آمریکا در برجام، رئیس سازمان انرژی اتمی با خوش‌خیالی تمام فکر می‌کند که ایالات متحده آمریکا هنوز از برجام خارج نشده است! یعنی آمریکا اصلاً تعهداتش را اجرا نکرده که بخواهد امروز از برجام خارج شود!
 
در وهله دوم نیز اظهارات صالحی را باید اوج انفعال در برابر طرف مقابل دانست! چرا که با ارسال پالس به طرف آمریکا می‌گوید که حتی اگر بطور کامل از برجام خارج شود ایران به تعهدات خود ادامه می‌دهد! یعنی اگر آمریکا همین تحریم‌های اندک توقف موقت شده را نیز به جای اول خود برگرداند ایران غنی سازی 20 درصد را از سر نخواهد گرفت و می‌گذارد که سانتریفیوژهایش همچنان خاک بخورد! ساده‌تر این‌که در مقابل بدعهدی و خدعه آمریکا، دولت دوازدهم نه‌تنها هیچ کاری نخواهد کرد بلکه خسارت محض برجام با ثمرات تقریباً هیچش را همچنان به اجرا در خواهد آورد.
 
اما تاسف‌آور جایی است که بدانیم واکنش روسیه نسبت به خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای بسیار قاطع‌تر از دولت‌مردان فعلی و در صدر آن‌ها علی‌اکبر صالحی است. ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در شصت و دومین کنفرانس پوگواش در آستانه قزاقزستان در این‌باره می‌گوید:  روسیه با هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای ایران مخالف است. طرفین برجام از تصمیمات یکجانبه خودداری کنند.
 
 
جالب توجه این‌جا است این مقام روسی صرفاً به اظهار نظر بسنده نکرده و می‌گوید«ما(روسیه)در حال متمرکز کردن تلاش‌هایمان روی قانع کردن شرکایمان در دولت آمریکا درباره اینکه آنها باید تعهدات و وظایفشان طبق مفاد برجام را اجرا کنند، هستیم»
 
این اظهارات را در کنار گفته‌های علی اکبر صالحی قرار دهید. به راستی بهتر نبود که ریابکوف در جایگاه صالحی قرار داشته باشد؟! یعنی دولت دوازدهم، وزارت خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ، حتی این مقدار اراده ندارند که واکنش قاطعانه‌ای به خروج احتمالی آمریکا از برجام نشان دهند و با تهدید‌های واقعی خود اجازه این کار به آمریکا  ندهند؟! براستی فاصله این مسئولان با رهبر انقلاب چقدر است که می‌گویند در صورتی پاره کردن برجام، ایران آن را به آتش خواهد کشید؟!
 
جواب این سوالات یک نتیجه واحد دارد و آن‌هم این‌ است که مسئولان فعلی نه‌تنها نتوانسته‌اند که یک توافق مطلوب را به امضا برسانند بلکه عرضه حفظ کردن همین توافق مطلوب را هم ندارند! براستی خداحافظی در اوج! بهتر نیست؟!
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد