عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

از اعتراف «سعید حجاریان» درباره دولت سایه

پس از صحبت چند تن از موافقین،نوبت به دکتر اعظم خوش‌خلق، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مشاور رئیس سازمان محیط زیست می‌رسد.وی خطاب به جمع میگوید: «من حکم مادری آقای دکتر عباسی(از اساتید دانشگاه تهران و مخالف تراریخته) را دارم! و میدانم او از من ناراحت نمیشود، اما آقای عباسی! چرا به علم پشت کرده اید؟!» بحث که به اینجا میرسد صدای همه در می‌آید..دکتر عباسی در پاسخ به خانم خوش‌خلق عنوان میکند که 8 تز دکتری و 18 پایان نامه کارشناسی ارشد را روی موضوع «انتقال ژن» کار کرده‌ است؛پس هرکس مخالف تراریخته است مخالف علم نیست!
پس از صحبت چند تن از موافقین،نوبت به دکتر اعظم خوش‌خلق، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مشاور رئیس سازمان محیط زیست می‌رسد.وی خطاب به جمع میگوید: «من حکم مادری آقای دکتر عباسی(از اساتید دانشگاه تهران و مخالف تراریخته) را دارم! و میدانم او از من ناراحت نمیشود، اما آقای عباسی! چرا به علم پشت کرده اید؟!» بحث که به اینجا میرسد صدای همه در می‌آید..دکتر عباسی در پاسخ به خانم خوش‌خلق عنوان میکند که 8 تز دکتری و 18 پایان نامه کارشناسی ارشد را روی موضوع «انتقال ژن» کار کرده‌ است؛پس هرکس مخالف تراریخته است مخالف علم نیست!

مصطفی عیوضی-رجانیوز: بعد از آنکه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نظیرمحسن میردامادی و عباس عبدی درباره لزوم تشکیل «دولت سایه» توسط اصلاح‌طلبان نوشتند، سعید حجاریان نیز در یادداشتی ضمن تایید این حرکت از سایر الزامات آن نوشت. دولت سایه‌ای که جلیلی با اعلام انصراف خود از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کلید آن را زد. واقعیت آن است اگرچه اصلاح طلبان تشکیل دولت سایه را ملزوم به تقویت احزاب خودشان می‌دانند اما شاید علت تشکیل این دولتِ مبتنی بر کارگروه‌های تخصصی و نه حزبی  را از طرفی ضعف  آقابالاسر های کار انقلابی و از طرفی نگاه فراجناحی جلیلی برای «تایید،تصحیح و تکمیل» برنامه دولت حسن روحانی دانست.چنانچه در بین شرکت کنندگان این نشست ها برخی مسئولین دولتی و حامیان دولت  نیز دیده میشود.

 

عدالتخواهی، تنها غر زدن و کار نکردن و رصد حرفهای درگوشی نیست! خوب است هر یک از اشخاص جریانات مدعی انقلابیگری نیز فعالیت های تخصصی خود برای خدمت رسانی به مردم را شرح دهند.این نه به معنای حریف طلبی است؛ به معنای آنست که کار برای مردم و انقلاب صرفا در شب انتخابات و لیست درآوردن های انتخاباتی تزویر است! و نتیجه تزویر، شکست.

 

به گزارش رجانیوز، اگرچه رسانه های مختلف فارغ از محتوای این حرکت تلاش کردند آن را نادیده بگیرند اما پیرو انتشار خبر جلسه نقد و بررسی برنامه وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم در دفتر دکتر جلیلی و انتقاد تعدادی از کارشناسان از محصولات تراریخته، دکتر بهزاد قره‌یاضی رییس انجمن ایمنی زیستی با ارسال نامه‌ای به دفتر دکتر جلیلی پیشنهاد مذاکره درباره این موضوع بین کارشناسان را مطرح کرد.جلسه ای داغ و چالشی که با حضور بیش از بیست و پنج استاد دانشگاه  و همچنین  مسئولین نظیر مسئولین سابق و فعلی سازمان محیط زیست و معاونان وزارت کشاورزی برگزار شد و هریک از طرفین بر سر موضوعات اختلافی با یکدیگر چالش کردند.آنچه خواهید خواند روایتی است از حواشی این جلسه.

 

 

اخم های تو رفته،حرفهای تند!

تا جلسه به صورت رسمی شروع شود و تمامی مدعوین حاضر شوند موافقین تراریخته در طرف چپ و موافقان در طرف راست جلسه نشستند.جلسه ای که هر چه تعدادش بیشتر می‌شد،جدی تر هم می‌شد.تقریبا از همان ابتدا و با اخم های تو رفته بعضی از حاضرین میتوانستم حدس بزنم که جلسه جنجالی خواهد بود.

 

دکتر جلیلی ابتدا مقدمه ای را بیان کرد: «در مبنایی که نتیجه کار ها باید به نفع مردم باشد،رقابت سیاسی به معنای خدمت بیشتر است». با این مقدمه گارد موافقان و مخالفان کمی نسبت به هم کم میشود. این را میتوان از صحبت های آقای قره یا‌ه‌یاضی فهمید؛ آنجا که از پذیرش درخواست مناظره  و ترتیب مناظره توسط دفتر دکتر تشکر میکند و روحیه انصاف جلیلی را می‌ستاید و علت حضور همه افراد را  حل اختلاف پیرامون موضوع و برای تامین منافع مردم میداند. قره‌یاضی جای خالی چنین نشست های تخصصی را هم در دانشگاه خالی میداند و هم میگوید که در بین مسئولین نیز نظرخواهی و مشورت به این گستردگی اتفاق مبارکی است.

 

 

قره‌یاضی بعد از معرفی تیم پر رزومه خود، حرفهایش را هوشمندانه و با کنایه به مخالفین تراریخته شروع میکند. اگرچه تند اما صراحت حاضرین را درگیر موضوع کرد. وی با اشاره به روزنامه های اوایل انقلاب و مقالات علیه انرژی هسته ای اینگونه ادعا کرد که مخالفین امروز تراریخته نیز مانند مخالفان انرژی هسته ای در اوایل انقلاب هستند!

 

 

پس از صحبت چند تن از موافقین،نوبت به دکتر اعظم خوش‌خلق، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مشاور رئیس سازمان محیط زیست می‌رسد.وی خطاب به جمع میگوید: «من حکم مادری آقای دکتر عباسی(از اساتید دانشگاه تهران و مخالف تراریخته) را دارم! و میدانم او از من ناراحت نمیشود، اما آقای عباسی! چرا به علم پشت کرده اید؟!» بحث که به اینجا میرسد صدای همه در می‌آید..دکتر جلیلی هم دخالت میکند و تقاضا دارد به جای اختلافاتی که این چند روز در رسانه ها مطرح بوده است روی موضوع و مسائل تخصصی اش متراکم شویم.ساعتی گذشته و فرصت نماز جماعت مغرب و عشاء آرامشی نسبی جلسه را برای آنکه اغلب بحث، علمی باشد فراهم میکند.

 

تراریخته چیست؟! خوب یا بد؟

باید به صورت دقیق علت حمایت از تراریخته را شنید.از طرفی دیگر میبایست چرایی رد کلی آن توسط مخالفان را دانست اما پیش از همه اینها تراریخته را باید شناخت.محصولاتی که تنها با «Label»  شناسایی برای مردم به فروش میرسند.یکی از موافقان در اثنای کلام خود مدعی شد که برای توضیح چیستی تراریخته میبایست 10 تا 12 واحد آموزش ژنتیک داد! و خطاب به مخالفان یادآور آن میشود که به جای ترساندن مردم از تراریخته در رسانه ها، بیایید در آزمایشگاه ها با همدیگر گفتگو کنیم. اما یکی از مخالفین که دانشجوی دکترا بود عنوان کرد که تراریخته واژه ای است که موافقان برای پوشاندن واقعیت آن استفاده میکنند! بیایید به مردم بگویید محصول تراریخته یعنی محصولی که در آن تغییر ژنتیکی ایجاد شده!

 

دعوا از آنجا شروع میشود که موافقان گله از مخالفت مخالفان با تولید داخلی محصولات تراریخته دارند و از اینکه پیش از گفتگو در این باب، موضوعات رسانه ای شده و مردم را حساس کرده  است. در پاسخ دکتر آقایا، رئیس اسبق موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصادی وزارت کشاورزی و قائم مقام سابق ستاد تلفیق این وزارت در دولت نهم میگوید که ما وقتی مخالف تراریخته ایم طبیعتا نه تنها مخالف تولید آن هستیم که مخالف واردات آن هم هستیم پس آنکه به ما بگویید ما فقط با تولید ملی آن مخالفیم،نسبت اشتباهی است.

 

موضوع دیگر آنست که محصولات تراریخته یا همان محصولات دستکاری شده ژنتیکی، که 22 سال است تجاری سازی شده است و جمع مدافعین برای آنکه واردات را متوقف کنند،حامی تولید آن در داخل نیز هستند.اگر چه دکتر قره‌یاضی سوگند یاد میکند که از این موضع،ذره ای منفعت اقتصادی ندارد و اگر یک سند علیه او در این راستا دیدند، در رسانه ها منتشر کنند.موافقین مدعی اند که تجاری سازی این محصولات به دلیل آنست که از فیلتر های بین المللی گذر کرده و در برابر این ادعا مخالفین عنوان میکنند که برخی کشور ها و شرکت ها از ادامه فعالیت برای تولید تراریخته دست کشیدند.

 

یکی از مخالفین دکتر عباسی از اساتید بیوتکنولوژِی کشاورزی دانشگاه تهران است. او در پاسخ به خانم خوش‌خلق عنوان میکند که 8 تز دکترا و 18 پایان نامه کارشناسی ارشد را روی موضوع «انتقال ژن» کار کرده است؛پس هرکس مخالف تراریخته است مخالف علم نیست!

 

 

نقل میکند مدتی قبل در آلمان، استادی که خود از پیشروان تولید تراریخته بوده است، دست آخر اعتراف به مضر بودن این محصولات طی گذشت سالها و بعد از آزمایشات گوناگون میکند و گلخانه خود را آتش میزند. دکتر عباسی میگوید من امروز نمیتوانم به دانشجویانم بگویم که محصولات تراریخته امنیت غذایی دارند و این محصولات نیز هریک جداگانه باید آزمایش شود نه آنکه به طور مطلق آنها را رد یا تایید کرد.حال آنکه موافقان مدعی اند که هیچ سند علمی معتبر علیه آن نیست در حالی که یکی از موافقین کتابی با بیش از 2000 نمونه سند از ایرادات را رو میکند و پیشنهاد میدهد که مخالفین نیز آن را بخوانند!

 

موضوع دیگر استدلال موافقین مسئله نیاز کشور است.در بخش خوراک دام و طیور سویای تراریخته میتواند این نیاز را تامین کند.‌دکتر خوش‌خلق میگوید که فناوری تولید این محصولات در دست ماست.نباید متوقف شویم اما اگر لازم باشد باید نگرانی مردم و مسئولان ارشد نظام را برطرف کنیم.

 

 

حل موضوع،مورد توافق همه کارشناس ها

دکتر جلیلی خوب گوش میدهد.حالا که تعدادی از موافقان و مخالفان صحبت کرده اند اضافه میکند که در بسیاری از موارد اشتراکات وجود دارد.اینکه هیچکس مخالف تکنولوژِی ما در این حوزه نیست و از طرفی دیگر کسی منکر تهدیدات محصولات تراریخته نمیباشد.در ادامه بحث درخواست آن را دارد که کارشناسان راه حل خود را برای حل مسئله ملی این قضیه ارائه دهند.

 

 

یکی دیگر از مخالفین که استاد پردیس کشاورزی دانشگاه تهران است عنوان میکند که 96 درصد تولید محصولات تراریخته نظیر پنبه،ذرت،کلزا و سویا جهت تولید خوراک دام و طیور و مصارف غیرخوراکی مستقیم توسط انسان است.وی میپرسد چرا کشور های تولید کننده این محصولات گندم تراریخته تولید نکردند؟! بحث را تخصصی جلو میبرد..مباحث ژنتیکی مطرح میکند و دست آخر میگوید که هیچکس نمیتواند مدعی سفید یا سیاه بودن تراریخته باشد.

 

 

در این میان یکی از اساتید  کمی با نگاه کلان و سیاسی نقد میکند.او با اشاره به موضوع غذا و امنیت غذایی که مسئله جهان سومی هاست از کسینجر و راکفلر میگوید تا آنکه اسرائیل حتی یک سانتیمتر مربع از خاکش را زیر کشت این محصولات نبرده است. وی ادامه میدهد که روسیه نیز کشت و واردات این محصولات را ممنوع کرده است و اخیرا 19 کشور پیشرفته اروپایی نیز دست به تحریم این محصولات زده اند. وی ابراز میکند که موافقان تراریخته نباید جلوی نقد این محصولات را بگیرند چرا که این موضوع روز دنیاست و مسئله سلامت غذایی مردم در بلند مدت را در نظر دارد و رسانه ای شدن مسائل کارشناسی آن و در جریان گذاشتن مردم نیز هیچ ایرادی ندارد چرا که امروز حتی بذر تراریخت را با شناسنامه جعلی وارد میکنند و LABEL  نمیخورد.

 

دکتر فاطمه واعظ جوادی نیز از دیگر حاضران  است.وی رئیس اسبق سازمان محیط زیست در دولت نهم و از مخالفان تراریخته. دکتر جوادی با اشاره به مقاله علمی دکتر قره‌یاضی که تاریخ نگاشت آن به 20 سال پیش برمیگردد،قسمتی از متن مقاله دکتر قره‌یاضی را به زبان انگلیسی قرائت و ترجمه میکند و خطاب به آقای قره‌یاضی میگوید که شما خودتان در خصوص مخالفت با تراریخته، مقاله و استدلال دارید! حالا چرا نظرتان برگشته است؟!

 

کمیته حقیقت یاب؛ راه حل پیشنهادی

یکی از موافقان که استاد تبارشناسی مولکولی است پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب در این باره میشود.وی میگوید مخالفان نیز از متخصصین این حوزه اند اما مسئولین امر که تخصصی در این موضوعات عمیق ندارند سیاست گذاری شان با نظر کارشناسان معتمدشان صورت میگیرد لذا لازم است در این مسائل که امنیت و سلامت مردم را به عهده دارد، جایگاهی فوق وزارت خانه ها دخالت کرده و نظر بدهند.اگرچه خود موافق تراریخته است اما انصاف را در حق مخالفین تا این حد رعایت کردن نیز برخورد زیبایی نشان میدهد.

 

یکی دیگری از اساتید در ادامه توضیحات  برای اهمیت موضوع تراریخته میگوید: برای انقلاب سرد پروتکل ننوشتند اما برای تراریخته نوشته اند! شاه بیت کلام وی آنجاست که میگوید ما مخالف تکنولوژی نیستیم اما مخالف استفاده‌ی نابجا و بد از آنیم.وی که خود استاد دانشگاه است عنوان میکند که دانشگاه های ما از این موضوع مطلع نیستند.وی از بررسی تبعات تراریخته میگوید و آنکه تراریخته به صورت طبیعی به دست نمی آید.

 

 

در ادامه بحث،موافقان هم به رد برخی اظهارات مخالفین میپردازند و هم حرفهای جدید تری میگویند.اینکه اگر اسرائیل تولید کننده نیست اما به قدر نیاز خود وارد کننده است و همچنین 136 هزار هکتار کشت این محصولات در اروپا صورت میگیرد. در ادامه نیز در نقد محصولات غیرارگانیک این را عنوان میکنند که هیچکس نمیتواند سم را از این محصولات حذف کند و محصولات ارگانیک نیز کفاف نیاز مردم را نمیدهد.

 

آقای جلالی از نمایندگان رئیس جمهور سابق در شورای ملی محیط زیست نیز حضور دارد و از موافقان تراریخته است.او با مثال چاقو خوب است یا بد به شرح محصولات تراریخته و استفاده سالم از آنها میپردازد و خطاب به منتقدان اعلام میکند که هر سندی دارند منتشر کنند.وی نیز خواهش میکند که تیمی برای تعیین اسناد بررسی شود و نظر آن فصل الخطاب این موضوع.

 

پایان  مناظره نفس گیر با دو پیشنهاد

اگرچه پنج ساعت حرف زدن و حرف شنیدن به نظر خیلی کسل کننده باشد اما اهمیت بحث و قوت حاضران به حدی است که با آنکه مدت زمان زیادی گذشته اما اساتید تقاضای میکروفون برای ارائه مجدد نظرات خود دارند.

 

دکتر قره یاضی فریاد حسرت میزند که چرا امروز باید اولین بار باشد که همگی روبروی هم مینشینیم و گفتگو میکنیم..

 

 

حالا بحث ها کمی تداخل میکند..ساعت حدود 10ونیم است و کار به جمع بندی های نهایی رسیده؛ یکی از اساتید که از مخالفان تراریخته است عنوان میکند که در میان چرا مدافعان کسی صحبتی از اکوسیستم و تاثیر دستکاری ژنتیکی بر روی آن نمیکند؟! موافقان گزارش تحقیق تفحص مجلس را به دکتر جلیلی نشان میدهند.

 

در میان مخالفان متخصص حوزه پدافندی هم صحبت میکند و یکی از خانم های موافق نیزاز ادبیات بد برخی رسانه ها در مخالفت با تراریخته گلایه.

 

 

درپایان مباحث نوبت به جمع بندی دکتر جلیلی میرسد.وی با خواندن آیه ای از قرآن کریم در خصوص مسئله امنیت روانی عنوان کردکه جای این مسائل همین جاست؛ که بیاییم و ابتدا با هم گفتگو کنیم.خاطره ای میگوید از بر زمین ماندن مطالبه رهبری درباره وسعت دادن جنبش نرم افزاری.جلیلی ادامه داد که وقتی تحقیق کردیم متوجه شدیم علت این اتفاق کمیت پایین گفتگو میان اساتید است.یعنی اساتیدی که با هم اختلاف دارند، خیلی کم با هم نشست و برخاست میکنند!

 

حالا حدود 30 کارشناس به جمع بندی او گوش میدهند و با سر هایشان تایید میکنند که هم باید به امنیت مردم حساسیت بیشتر داشت و هم جنبه های مطروحه در این مسئله را مدنظر قرار داد و لازمه همه اینها احراز است و مقدمه احراز ها گفتگو و کار مشترک علمی است.دکتر جلیلی با درخواست اینکه لازم است این جلسات درباره تراریخته ادامه پیدا کند اظهار کرد که نه میبایست حساسیت ها را در نظر نگیریم و نه میبایست دچار توهم توطئه شویم و برای بررسی این موضوعات صرف نگاه اقتصادی کافی نیست.

 

در آخر حاضرین،اعم از موافق و مخالف پیشنهاد تشکیل یک کمیته در دفتر دکتر جلیلی و برگزاری نشست های بعدی را و همچنین تصمیم شورایعالی امنیت ملی در این رابطه را میدهند که دکتر جلیلی با اولی موافقت میکند و دومی را منوط به ادامه جلسات کارشناسی  و پختگی بیشتر آن عنوان میکند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد